- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
85

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 6. Louis Jean Deprez

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN GUSTAVIANSKA KONSTNÄRSKRETSEN 85

tygen, ett och annat av dessa stå i brand, dessutom effekt av kanoneld genom
täta rökmassor.

Till omväxling med dessa skildringar av sjödrabbningar, sedda utifrån, på
avstånd, finner sig åskådaren av "Segern vid Högland" försatt mitt inne i
trängseln av skepp, vilkas skrov, master och segelmassor fylla hela duken. Samma
idé har Turner använt i sin framställning av Nelsons död vid Trafalgar (1808),
men han sveper in större delen av duken i krutrök och samlar på så sätt effekten
på kompositionens medelpunkt och huvudsak, medan Desprez torrt redogör för
alla detaljer. Målningen har ingen rymd, det stolta amiralskeppet har lagt sig
mitt över duken och stänger utsikten. Men i förgrunden trängas stora fartyg

Desprez. Segern vid Högland.
Oljemålning 1794. Rosersberg. Graverad av J. F. Martin.

och små båtar, och segerjublet rungar från master och rår. Det är skådespelets
öluttablå som utspelas.

1798 uppger Desprez att fyra av dessa stora målningar äro färdiga. Det
var, fortfarande meningen, att hela följden skulle uppsättas på Drottningholm.
När Desprez anhöll att få måla Gustav IV Adolfs kröning, invände
Fredenheim, att "han har salig kungens bataljer att måla". Segern vid Högland
(utförd 1794) fick emellertid sin plats i Hoglandssalen på Rosersberg, som
inreddes 1801 - arbetet på de återstående batalj tavlorna avstannade, dukarna
magasinerades och ha nu i mer än ett århundrade legat hoprullade och endast
vid ett par tillfällen visats. Mörknade och skamfilade göra de närmast intryck
av gamla teaterfonder.

Det "gigantiskt rika snille, utbildat i en god skola", som Hammarsköld
tillerkände Desprez, avläste han såväl i Hoglandstavlan som i den stora skild-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free