- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
82

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 6. Louis Jean Deprez

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

82 GEORG NORDENSVAN

skicklig och fantasirik avtecknare av kyrkor och ruiner och som en mångsidig
talang, etsare, akvarellist och även målare i olja. Vien kallar honom "en ung
man, full av eld och snille".

Han kunde ha tillagt: något orolig. Den unge mannen hade knappast blivit
hemmastadd i Rom och fått etiketten talangfull fästad vid sin person, förrän
han skaftade sig tillstånd att resa till Neapel och Sicilien för att studera dessa
ännu föga kända trakters fornminnen. Denna upptäcktsresa varade ett år, och
dess resultat visade först och främst, vilken betydande illustratörbegåvning
arkitekten satt inne med.

Ständigt med pennan i handen hade han gjort massor av teckningar,
stadsvyer, märkliga byggnader, landskap, hade skildrat kyrkliga festligheter,
processioner, begravningar, marknader, kapplöpningar. Hans akvareller kunna
betecknas som monumentala illustrationer, stort sedda och storstilat behandlade,
även mäktiga i färgverkan. Också deras innehåll intresserade. Han väckte
forntiden till liv i effektfulla kompositioner, där han restaurerat tempel och städer
med ledning av deras bevarade rester och insatt i scenerierna däremot svarande,
måleriskt verksamma fantasiframställningar. Exempelvis hade han skildrat en
procession i Pompeji vid ingången till teatern och en offerceremoni i
Isistemplet i belysning av altareld och beslöjat månsken.

Efter denna resa stannade Desprez i Rom över 5 år. Han väckte under
denna tid uppseende även som teatermålare - Piranesi yttrar i ett brev,1
att Desprez excellerar i ypperliga dekorationer till stadens förnämsta teater. Det
var också i främsta rummet i egenskap av dekorationsmålare, han lät sig
engageras av Gustav III vid dennes besök i Rom.

Den ofta på god tro upprepade berättelsen orm det lilla knep, han skulle
ha använt sig av för att ådraga sig konungens uppmärksamhet, får lämnas åt
sitt värde. Konungen köpte eller gjorde beställningar av honom liksom av andra
bland de franska konstnärerna i Rom. Han lärde i Desprez känna un homme
d’esprit, mångsidig som ingen av de samtida svenskarna, en habil konstnär med
rörlig fantasi, kvick iakttagelse och rappt handlag.

Den första målning, Desprez utförde för konungens räkning, framställde
påvens juldagsmässa i San Pietro, som bevistades av Gustav III och kejsar
Josef II. Massor av förstudier till målningens talrika figurer finnas skisserade
m,ed blyerts och lätt färglagda. Kompositionen utfördes till en början i en stor
teckning, figurerna raskt och säkert givna i flotta drag, inga konturer, endast
här och var en isättning m\ed pensel eller färg, belysningen i kyrkan effektfullt
antydd, flödande sol över högaltaret och över påvens vitdraperade gestalt,
långskeppet i lätt skugga, bruten av ett par livliga solstrimmor.

Kejsaren förekommer ej i denna skiss, kung Gustav med sitt följe har sin
plats uppe på estraden mittemot högaltaret. På den sedan utförda oljemålningen

1 Till Fredenheim l maj 1784.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free