- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
76

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 4. Louis Masreliez - 5. Masreliez som dekorativ konstnär

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

terad i svensk jord ägnade sig åt dekorativt måleri, innerarkitektur,
ruminredning.

Även om man inser det följdriktiga i Masreliez’ utvecklingsgång, kan man
ej utan förvåning bevittna denna omsadling - ordet är överdrivet, men det
tränger sig dock motståndslöst fram. Det första intrycket är undran, om elden
slocknat. Masreliez var likväl ej äldre än 35 år, då han återkom till Sverige,
det bör ha varit för tidigt att resignera.

I själva verket var hans skapande fantasi lika livlig som någonsin, och
hans alstringskraft hade alls ej slappats - den sökte och fann nya uppgifter
och därmed nya uttryckssätt.

5.

Masreliez som dekorativ konstnär.

Under sina sista år i Rom hade Masreliez med iver,
uthållighet och grundlighet grävt sig in i studiet av antikens
formvärld, av arkitektoniska kvarlevor, ornament, friser och annan
murprydnad, vaser, möbeltyper och allt dithörande. Han hade även försökt sig
på att måla i antik reliefstil, hade behandlat ämnet Epaminondas’ död som
väggfris med ett 70-tal figurer och därefter i samma anda en apoteos över
kompositören Pergolese.

I Stockholm målar han våren 1784 två dörrstycken för Creutz’ salong, det
ena en grupp av Apollo och muserna, det andra behandlar ämnet "Sanningen
nedstiger från himlen, ledd av Segern, upplyst av Dagen och ledsagad av Tiden
dikterar hon för Historien". Och samtidigt komponerar han för en privatman
en fris, 36 alnar lång, som behandlar Minervas historia, Musikens makt, Snillets
välde m. m.

Dylika allegorier i reliefstil fordra emellertid en interiör i harmoni med
deras karaktär, och så övergår Masreliez till att dekorera hela rum - något
som han redan i Rom hoppats kunna åstadkomma "lika bra som många
arkitekter". Han finner sig snart inne i en ny verkningskrets, som han hänger sig
åt med sin hårdnackade energi och sin intensiva skaparlust.

En intresserad och förstående uppdragsgivare får han i kung Gustav, då
denne i augusti 1784 återkommer från sin resa till Italien.

Till en början anförtror konungen honom dekorerandet av ett par smårum
på slottet, först yttre divansrummet, som får en rytmisk väggdekoration med rik
ornamentering och allegoriska figurer, ljusgrå mot blå botten, och med sparsam
isättning av guld, därefter drottningens divan, som prydes med figurrika
väggfält och friser, nymfer, kariter, amoriner, svanar - dekorationen hållen i mjuka,
fint stämda färger, blekt blått, grönt, lila och rosa. Så dekorerar han konungens
divan, ett helt litet och lågt rum, som han i anslutning till möbeln behandlar
à la Turque, väggarna upptagas av ett stiliserat draperi i saftiga färger, rött,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free