- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
64

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 3. Sergel, Ehrensvärd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Han hade för mycken eld och livskraft för att helt stelna, men hans
verksamhet blev efter återkomsten till Stockholm endast fragmentarisk, då och då en
snillrikt tänkt, ibland också överlägset löst uppgift - monumentet över
Descartes med den vingade genien, som med en ståtlig expressiv armrörelse avslöjar
jordgloben och belyser den med sin fackla, gruppen Axel Oxenstierna dikterande
Gustav Adolfs bedrifter för historiens gudinna, Gustav III:s staty, som genialiskt
belyser både personen och hans tid - dessemellan en rad småarbeten, mest
porträttmedaljonger och porträttbyster, måttfullt idealiserade, ofta på samma
gång med säkerhet individualiserade.



K. Aug. Ehrensvärd. Plöjning i Skåne.
Akvarell 1795 eller 1796. Nationalmuseum.

Sergels verksamhet som monumentalskulptör var avslutad med Gustav III:s
staty. Isoleringen i Sverige hämmade hans andliga växt. Han levde avlägsnad
från de befruktande källsprången, från de stora initiativen, den sporrande
tävlan. Han kände sin fantasi och sitt handlag förfrysa. Den unge Sergels konst
var sjudande blod, levnadslust och levnadsdyrkan, impulsiv kraft i anslagen
och förfinad känslighet i formbehandlingen. I nordens karga klimat stelnade
hans skapelsers livsvärme, på samma gång deras individuella karaktär utslätades
av den nyklassiska estetikens formschema.

I hans tecknade skisser och lavyrer lära vi känna Sergel intime. I dessa
improvisationer med penna eller pensel skapar konstnären med friskhet och lust,
uppdrar utan möda de stora plastiska linjerna i en kompositions byggnad och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free