Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 3. Sergel, Ehrensvärd
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
- det nyklassiska programmets grundlinjer i sitt inträdestal i Vitterhets-,
historie- och antikvitetsakademien 1803.
Han betonar där, att grekerna sökte och nådde idealet i konsten, "icke med
skildring av naturen sådan hon är utan sådan hon i dess fullkomlighet kan
och borde vara". "Det naturliga har sina ofullkomligheter, den vackraste kropp
Sergel. Karl Aug. Ehrensvärd.
Laverad teckning. Omkr. 1780. Nationalmuseum.
är sällan utan fel" - denna erfarenhet lärde grekerna att "förena det sköna
av flera kroppar. Valet av vackra delar och deras harmonieuse
sammanstämmande uti en figur utgjorde den ideella skönheten, som således ej är en
metafysisk tanke." Han påpekade likväl, att det ideella ligger "i det hela av en
figur - uti och genom sammansättningen av det hela tager konsten företrädet
för naturen".
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>