Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 3. Sergel, Ehrensvärd - Tobias Sergel
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
3.
Tobias Sergel, f.
1740, d. 1814.
Sergel blev det antika genombrottets främste man i den
svenska bildkonsten. Vid hans sida stod Louis Masreliez som
den antika stilens målsman på teckningens och det ytsmyckande måleriets
områden.
De voro båda av utländsk börd, Masreliez var född i Paris av franska
föräldrar, Sergels far och mor hade från Tyskland överflyttat till Sverige året
Sergel. Faun.
Marmor. Rom 1774. Nationalmuseum.
innan sonen föddes. Masreliez’ far var den skicklige ornamentsbildhuggaren
Adrien Masreliez. Han var verksam även som lärare. En av hans lärjungar var
den unge Sergel, och denne fick undervisning i konsterna även av Rehn och
Larchevéque - alltså av två fransmän och av en svensk med fransk
konstbildning. Vid 18 års ålder fick han åtfölja Larchevéque till Paris, där han
under några månader studerade och tävlade vid akademien. Hemkommen
biträdde han Larchevéque med dekorativ skulptur i slottet och med uppbyggande
av monumentala statyer, till dess han vid 27 års ålder år 1767 begav sig
till Rom som statspensionär.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>