Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- I. 1700-talet. Grundlinjer och utgångspunkter
- 6. Gustav III
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Haga i dess tilltänkta skick. Akvarell av Estenberg efter Desprez. Nationalmuseum.
anläggas".[1] Men rummen i sina slott behandlade han hårdhänt, följde höga exempel
från Versailles i att riva ner och modernisera. På Stockholms slott,
Drottningholm, Strömsholm och Gripsholm utbyttes gammalt mot nytt. I flera rum på
slottet i Stockholm nerrevs den utsökta dekoreringen i rocaille, som var ett
trettiotal år gammal och alltså antikverad, och ersattes med Louis XVI, vitt och guld,
pilastrar, enkla ytfyllnader av lagerkransar, girlander och rosetter. Fullt
utbildad visar sig denna gustavianska stil i de båda paradsängkamrarna –
konungens och drottningens – båda efter ritning av Rehn och båda
genomgående nobla, smakfulla och praktfulla interiörer. Konsekvent blev likväl
nydaningen ej alltid genomförd, takpartierna i de tessinska salarna fingo behålla
[1] Gustav Johan Ehrensvärds journal 1776.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0036.html