Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. 1700-talet. Grundlinjer och utgångspunkter - 2. Ritskolan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Fransk smak fördes till Sverige ej blott av de inlockade konstidkarna
utan ej minst av de konstföremål, som inkommo i landet. Främst bland svenska
konstförvärvare stod Karl Gustav Tessin, Sveriges mest lysande grand seigneur
och under sin välmakts dagar dess främste amatör och konstodlare. När han
besökte Paris eller var bosatt där som svensk ambassadör, var han en trägen
gäst i konstnärernas ateljéer och en flitig besökare hos konsthandlare och på
auktioner. Han inköpte franska målningar av samtida mästare för slottets
dekorering och för Lovisa Ulrika, och för egen del köpte han såväl moderna franska
målningar som mindre moderna nederländska, han förvärvade mera än 3,000
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>