Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Niagara
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Niagara.
Den 4 dec. reste jag från Chicago med Niagara som närmaste
mål för min resa. Till järnvägsstationen ledsagade mig
tre för arbetarerörelsen varmt intresserade vänner och
f. d. Stockholmare, herrar Åkerlund, Gustafsson och Andersson, de
tvänne förstnämnda tillhörde, innan de utvandrade till Amerika,
härvarande byggnadssnickarefackförening, och herr Åkerlund,
hos hvilken jag bodde under min senaste vistelse i Chicago, tillhörde,
om jag ej missminner mig, styrelsen för nämnda förening.
Hr Andersson är instrumentmakare och den på svenska i New-York
utkommande tidningen »Arbetarens» kommissionär i Chicago.
Vi tillbragte tillsammans några angenäma dagar, och de
hälsningar, som jag vid afresan mottog till deras vänner och
bekanta, framför jag härmed.
På »Grand Trunk Railway System»-bolagets järnväg for
jag genom Illinois och Michigan öfver Durand, Pontiac, Detroit,
Lenox och Port-Huron. Genom sistnämnda stad går ett smalt
sund, som förenar Huron- och Eriesjöarne, och öfver detta löper
en ståtlig järnvägsbro, som sammanbinder de nordamerikanska
staterna med de under engelskt välde hörande Kanadensiska
besittningarne. I Port Huron får man ställa sin klocka fram
en timma, om man vill följa med tiden. I Amerika har man
tre timräkningar, »east-, central- och west-times.» När klockan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>