Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - New-York vid dag och natt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ställer i regeln spårvägsbolaget borgen för honom och han
lössläppes kanske redan dagen efter och får vistas på fri
fot, tills saken blir utagerad. Men antagligen bidrager detta
till att förebygga olyckorna; detta var åtminstone allas mening,
hvarmed jag talade härom.
Vid Central Hall och Brooklynbron på eftermiddagarne
mellan kl. 5 och 6 får man tillfälle att se den mest storartade
trafik, som förekommer på något ställe i hela världen. Man
skulle tro det vara öfverdrift, men låter sig lätt förklara, ty
afstånden äro så stora, att man tvingas åka, om man skall komma
någon hvart.
Affärsmän, deras biträden och en stor del arbetare äro då
på väg till sina hem, det formligen myllrar af människor,
spårvagnarne äro öfverfyllda, passagerarne klänga sig fast ofta utanpå
vagnarne, hvarhelst de kunna. Det bästa är att man ej behöfver
ha någon medömkan med hästarne, elektriciteten är häst,
och det är en dragare, som man ej behöfver tycka synd om.
Brooklynbron, detta världens åttonde underverk, har en
längd af 6,537 fot, den är 85 fot bred, samt reser sig vid
högvatten 135 fot öfver vattnet. Arbetet på bron började i Dec.
1870. Den öppnades för trafik den 24 Maj 1883 och har
kostat i byggnad och underhåll till år 1900 den 1 Dec. omkr.
22 millioner dollars. Nu håller man på att bygga en bro längre
upp i östra armen af Hudsonfloden; landfästena voro i det närmaste
färdiga vid min afresa från New-York. Denna nya bro
kommer att täfla med Brooklynbron i storslagna proportioner.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>