- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 30. Tromsdalstind - Urakami /
829-830

(1920) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uddevalla - Uddevalla (revir) - Uddevalla—Lelångens järnväg (U. L. B.) - Uddevallare - Uddevalla—Vänersborg—Herrljunga järnväg (U. W. H. J.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

järnvägar. I ecklesiastikt hänseende bildar U.
jämte Bäfve och Lane-Ryr ett pastorat inom
Älfsyssels norra kontrakt af Göteborgs stift.

För val till riksdagens Andra kammare tillhör U. Göteborgs
och Bohus läns norra valkrets, som utser 4
representanter.

Fig. 7. Parti af Bäfveån inom staden.

Fig. 8. Uddevalla i början af 1700-talet, efter Sueciæ-verket.

U. (Oddevalla) fick stadsprivilegier 1498. Under
kriget med Danmark brändes det 1612 af Jesper
Mattsson Krus. Jämte den af Hannibal Sehested
anlagda skansen på Galleberget blef det ofta
belägradt och härjadt under krigen i Norden. 1644
brändes det ånyo af svenskarna under Stake,
afträddes 1658 i Roskilde till Sverige, intogs 1659 af
norrmännen, men återlämnades genom freden 1660.
17 juni 1676 intogos U. och skansen af norrmännen,
men i aug. besattes de af M. G. De la Gardie, som
28 s. m. blef slagen vid U.; norrmännen besatte åter
skansen, hvilken efter en fåfäng belägring af
svenskarna 20 juli–2 aug. 1679 genom freden s. å.
återlämnades till dessa. Skansen fick förfalla, men
1710–11 sattes den (då kallad Schantzborg) jämte
staden i försvarsskick. I dec. 1718 utrymdes U. af
svenskarna, men återbesattes 1719, och
Rehnsköld palissaderade det till en "place d’armes".
Okt.–nov. 1788 hölls U. besatt af norrmännen
under prins Karl af Hessen. Ännu synas
betydande lämningar af skansen. – Staden hade efter
införlifningen med Sverige att kämpa med svårigheter,
förorsakade af Göteborgs gynnade ställning.
Småningom blef den dock betydande som exporthamn
för timmer och järn från Värmland samt sill
från Bohuslän. En ödeläggande eldsvåda 1806,
sillfiskets upphörande och Trollhätte kanals öppnande
(1844) verkade länge förlamande på stadens utveckling,
som dock under de senaste årtiondena åter
varit i stigande. Litt.: V. Jacobowsky, "U. med
omnejd i svensk litteratur" (1917).
E. A–t. L. W:son M.

Uddevalla, revir af Västra öfverjägmästardistriktet,
omfattar Vette, Tanums, Bullarens, Sörbygdens,
Kville, Tunge, Sotenäs, Stångenäs, Lane och
Inlands-Fräkne härad samt Hjärtums socken af
Inlands-Torpe härad äfvensom den del af kronoparken
Ström, som är belägen i Västerlanda socken,
allt af Göteborgs och Bohus län. Reviret, som är
indeladt i 4 bevakningstrakter, omfattade 1915 en
areal af 19,605 har allmänna skogar, hvaraf 15
kronoparker med 9,894 har.
S–r.

Uddevalla–Lelångens järnväg (sign. U. L. B.),
smalspårig (0,891 m.), 89,0 km. lång, är med 14,2
km. belägen inom Göteborgs och Bohus län och med
74,8 km. inom Älfsborgs län samt eges och trafikeras
af Uddevalla–Lelångens järnvägs-a.-b. Järnvägen
utgår från Uddevalla stads område vid
Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga järnvägs station i nordlig
hufvudriktning till Dalslandsbanans station Bäckefors
och fortsätter vidare förbi Billingsfors bruk till
sjön Lelångens södra strand vid Bengtsfors i
Älfsborgs län. Järnvägen öppnades för allmän trafik 25
juli 1895. Vid 1918 års slut utgjorde järnvägs.-a.-b:s
bokförda byggnads- och förrådskostnad 3,375,020
kr., hvaraf för bana med husbyggnader 2,654,732
kr. och för rullande materiel 553,845 kr. Aktiekapitalet
utgjorde 1,250,800 kr., reservfonden 180,000
kr. Bolagets styrelse har sitt säte i Uddevalla,
som äfven är järnvägens postadress.
P. S. R.

Uddevallare. Se Panacé.

Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga järnväg
(sign. U. W. H. J.), urspr, af 1,217 m. spårvidd,
numera ombyggd till normalspårig (1,435 m.) 92,0
km lång, är med 13,4 km. belägen inom Göteborgs
och Bohus län, med 28,5 km. inom Älfsborgs län
och med 50,1 km. inom Skaraborgs län samt eges
och trafikeras af Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga
järnvägs-a.-b. Järnvägen utgår från
Uddevalla i öfvervägande östlig riktning, korsar
Bergslagernas järnväg vid Öxnereds station och
fortsätter öfver Vänersborg till Håkantorps station vid
Lidköping–Håkantorps och Västergötland–Göteborgs
järnvägar. Härifrån viker den af i sydlig
hufvudriktning, korsar Västergötland–Göteborgs
järnväg vid Vara station och framgår till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 7 20:13:13 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcj/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free