- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 30. Tromsdalstind - Urakami /
459-460

(1920) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Turuma ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

459

Turuma

460

gjordes af: på batteridäck i bredsida 22 st. ocli
i portar för och akter 4 st. 36 <tt kanoner samt i
hyttan 6 st. 12 <S kanoner. Eodden utfördes med 20 par
nära 12 m. långa åror, som utlades genom roddluckor,
placerade 2 och 2 mellan bredsidekanonerna;
roddarna, 4 till hvarje åra, sutto på roddbänkar på
batteridäcket. Besättningen var 254 man.

Tumman och hemmeman voro båda
s. k. skär-gårdsiregatter. Hemmeman var egentligen
en förbättrad turuma och skilde sig från denna senare
förutom genom sina större dimensioner hufvudsakligen
.därigenom, att rodden var placerad på batteridäcket i
st. f. på manöverdäcket, hvarigenom detta sistnämnda,
som å hemmeman icke heller belamrades af några nickor,
erbjöd rymlig plats vid segelmanöver.

Udeman var ett endäckadt fartyg med 3 master och
polacktackling samt bogspröt utan klyfvarbom. På
fock- och stormasterna fördes mars- och undersegel,
på mesanmasten blott mesan. Det för eld-gifning
tvärskepps afsedda artilleriet var uppställdt i
fartygets midtlinje i svängbara kursörlavetter,
så att eld kunde afges åt hvilkendera sidan som
helst. Bordvarts om dessa kanoner voro roddarna
placerade. - Den första udematypen, representerad af
den 1772 byggda "Thorborg", hade upphöjd back och
hytta, förenade med en längs fartygets midtlinje
gående lätt öfverbyggnad, som upptog omkr. 2/s
af fartygets bredd. Under denna öfverbyggnad voro
nyssnämnda kanoner placerade. Relingarna voro fällbara
omkring gångjärn nedtill och utfälldes i horisontellt
läge vid rodd (för att vid handterandet af de tunga,
utaf 4 roddare bemannade årorna erhålla tillräckligt
långt afstånd till roddklykorna, hvilka sutto längst
ut på den utfällda relingen) och skjutning. Man
frångick emellertid denna konstruktion såsom olämplig,
emedan relingarna splittrades af gastrycket vid
skottlossningen, och en modifierad typ, tillämpad å

Fig. 3. Udemau "Ingeborg".

"Ingeborg" (se fig. 3), framställdes i
stället. ’"Ingeborg" hade följande dimensioner:
längd 31,s m., bredd 8,0 m., djupgående 1,9
m. Fartyget hade en låg hytta, men i öfrigt ingen
öfverbyggnad. Bestyckningen utgjordes af: i fartygets
midtlinje och skjutande åt båda sidor 8 st. 12 &
kanoner, på backen, skjutande föröfver, 2 st. 18 &
kanoner och på hyttan, skjutande akteröfver, 2
st. 8 Ti

kanoner. Rodden utfördes med 20 par åror. Enär
roddarna voro endast 3 per åra och roddbänkarna voro
indragna tätt intill kanonbanorna, kunde fällbara
relingar undvaras och roddklykorna sättas på de låga
fasta relingarna, som vid skjutning icke skadades
af gastrycket. Besättningen var 120 man. Pojaman
"Brynhilda" (se fig. 4) var byggd 1775 och hade
följande dimensioner: längd 29,i m.,

Fig. 4. Pojaman "Brynhilda1’.

bredd 5,9 m. och djupgående l,s m. Den hade
ett däck med något upphöjd back och hytta
samt var galeastacklad och hade bogspröt utan
klyfvarbom. Masterna stodo i kogerskor och voro
fällbara. Bestyckningen utgjordes af: 4 st. 12 <ä
kanoner, 2 förut och 2 akterut, samt 8 nickor. Rodden
utfördes med 14 par åror i klykor på relingen mellan
nickorna; roddarna voro 2 per åra. Besättningen
uppgick till 100 man.

Ofvanstående fartygstyper hade för att bli lättrodda
ovanligt fina undervattenslinjer i närheten af
stäfvarna, men voro i öfrigt, för att begränsa
djupgåendet, mycket fylliga; fockmasten stod särdeles
förligt. I besättningarna ingingo landtrupper till
ett betydligt antal; så t. ex. voro af hemmeman
"Styrbjörns" till 254 man uppgående besättning icke
mindre än 107 från armén. - Dessa skärgårdsfartyg
fingo sitt elddop under kriget 1788-90, hvari
de mycket användes, men motsvarade icke de på dem
ställda förhoppningarna. De tre större typerna kunde
till följd af relativt ringa djupgående icke föra
nog segel och voro därför dåliga seglare; tillika
voro de mycket tungrodda äfven mot laber bris. Då
därtill kom, att samma sidas artilleri och åror
icke kunde samtidigt betjänas å dem, nödsakades man
att under sådana strider, som ej utkämpades till
segels, använda dem hufvudsakligen till ankars
som flytande batterier. Den ur artillerisynpunkt
geniala uppställningen i fartygets midtlinje af
udemans kanoner, hvilken i början af 1900-talet
återupptagits och nu allmänt används på stora
örlogsfartyg, var på roddfartygens tid icke lämplig
till följd af roddarnas nödvändiga placering bordvarts
om kanonerna. Pojaman, som var ganska lättrodd, var
mera användbar än de större fartygen. Visserligen var
dess artilleri jämförelsevis svagt, men det kunde
i stället betjänas under såväl rodd som segel. -
Modeller till ofvannämnda intressanta far-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 7 20:13:13 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcj/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free