- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 24. Ryssläder - Sekretär /
823-824

(1916) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sarti, Giuseppe - Sarto [-tå], Andrea del

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

823

Sarto

824

mästare i Köpenhamn och sånglärare för danske
arfprinsen, och 1770-75 dirigerade han danska hof
teatern. För Köpenhamn skref han bl. a. Soli-man
II, Thronefölgen i Sidon och Aglaé, 1775 blef han
direktör för Ospedalettokonservatoriet i Venezia,
1779 kapellmästare vid katedralen i Milano och 1784
hofkapellmästare i Petersburg, där han sedan äfven
blef konservatorieföreståndare och (för en af honom
uppfunnen maskin för beräkning af tonsvängningar)
hedersled, af vet. akad. S. komponerade öfver
40 operor (Le gelosie villane, Giulio Sabino
m. fl.), som nu äro glömda, hvaremot en del af
hans förtjänstfulla kyrkmusik (mässor, motetter,
psalmer, te deum o. s. v.) längre utfördes i Italien.
A. L.* Sa7rto [-tå], Andrea del (eg. del A n-g e l o),
italiensk målare, f. 1486 i Florens, d. 1531, var som
gosse först i guldsmedslära och blef 1498 medhjälpare
hos en målare. Hufvudsakligen utbildade han sig
själf genom studier af äldre och samtida konstverk
i födelsestaden. I början var Ghirlandajo, sedan
Fra Bartolommeo hans förebild i den arkitektoniska
kompositionen af de al-tarbilder han utförde. Den
senares färg blef utgångspunkten för hans egen
kolorit, som visar intryck äfven af Peru-gino och
Lionardo. I figurerna saknas icke ett visst drag, som
påminner om Michelangelo. S. upptogs 1508 i läkarnas
och apotekarnas gille, dit äfven målarna hörde,
och omkr. 1513 gifte han sig med Lucrezia del Fede,
hans lifs onda ande, enligt Vasari. 1518 begaf han sig
till Frankrike, på inbjudan af Frans I, men återvände
redan följande år och förskingrade de penningar han
fått med sig till inköp af italienska konstverk. -
Andrea målade både fresker och stafflitaflor. Bland de
förra äro flera berömda cykler. En sådan är den följd
af 10 bilder ur Johannes döparenslif, som i gården
till ett kloster (dello Scalzo) målades mellan 1511
och 1526, utförda brunt i brunt. I samma gård målade
han de fyra kardinaldygderna (1515 -23), hvarjämte
det hela omgafs af fin renässans-ornamentik. En
annan freskcykel (delvis af andra mästare) finnes i
förgården och korsgången till S. Annunziata: 5 bilder
ur S. Filippo Benizzis lif (1509-10), Konungarnas
tillbedjan (1511), Marias födelse (1514), den bästa
i cykeln, samt öfver dörren till korsgången den
berömda Madonna del sacco (1525), den heliga familjen,
en storartad enkel komposition i halfrund (lynett),
med ypperlig färg (namnet däraf, att Josef stöder sig
mot en säck). Slutligen målade han i refektoriet till
det forna klostret S. Sal vi utanför Florens en stor
Nattvard (troligen 1526-27), som tillhör d3 bästa
verk den samtida florentinska konsten åstad-

Fig. 1. Andrea del Sarto. S j älf p orträtt.

kom. - Af hans stafflibilder finnas de flesta och
bästa i Florens: i Palazzo Pitti ett af hans yppersta
äldre verk, Bebådelsen (1512), där han visar sig som
den mest känslige målarpoet, den s. k. Disputa della
Trinitå (1517), några helgon i samtal om treenigheten,
som sväfvar i gloria ofvanför dem, en praktbild af
högsta skönhet, en helig familj (1521), Kristus
sörjd af sina närmaste och Madonnans tillbedjan
(1523-24), Johannes döparen (fig. 2), en svärmiskt
skön yngling (1523, målningen mycket skadad), ett par
framställningar af L’assunta (Marias himmelsfärd)
och en helig familj (1529), som visar hans stil i
dess sista skede; i Uffizierna Madonna delle Arpye
(1517), så kallad, emedan madonnan sitter på ett med

Fig. 2. Johannes Döparen, oljemålning af A. del
Sarto.

harpyor klädt postament, ett par bilder ur Josefs
historia m. m. Dessutom bevaras i dessa samlingar
hans bästa porträtt. Utanför Florens finnas några
af hans förnämsta arbeten: i Pisa 5 helgonfigurer
(1524), i Louvre Caritas (kristliga kärleken, 1518),
i Berlin Madonna med helgon (1528), i Dresden ett af
hans största mästerverk, Abrahams offer, i Wien en
Pietå, i Petersburgs Eremitage Madonnan med barnet
och S. Catarina. - S. är den störste kolorist,
som framträdt i Italien s. om Apenninerna; hans
färg är sammanställd i en fullt harmonisk skala och
utmärkes för genomskinlighet och glans, ja, han är
den ende florentinare, som komponerat sina bilder
ej skulpturalt, utan med hufvudsakligt afseende
på färgen. I detta hänseende har han ock blifvit
kallad en af de störste upptäckarna på konst,
medlens område. Särskildt att iakttaga äro härvid
hans draperier, som falla i breda ytor, på samma
gång de plastiskt utmärka sig för sköna linjer och
uttrycksfulla veck. Att ge fördjupade karaktärs-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:00:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcd/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free