- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 21. Papua - Posselt /
193-194

(1915) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Passionsmusik - Passionspredikningar. Se Passionshistorien - Passionsspel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

193

Passionspredikningar-Passionsspel

194

och samma kör. Genom blandning af bägge arterna
framträdde i senare hälften af 1500-talet den
dramatisk-oratoriska passionen. I Heinrich
Schütz’ passioner infördes delvis recitativet
och den instrumentala beledsagningen. Inom
den protestantiska kyrkan fick passionsmusiken
tillägg af ett lyriskt element, i det Johann
Sebastiani inlade koraler och Sebastian Bach
dessutom kon-templativa arior och körer (den
"ideala zions-församlingen"). Som mönster
kan gälla Bachs "Matteuspassion". Genom sin
mera lyriska och subjektiva prägel samt sitt
specifika innehåll skiljer sig passionsmusiken
från det egentliga oratoriet; likväl är
skillnaden i form icke bestämd, och flera
verk kallas oratorier, som musikaliskt taget
h. o. h. ha formen af en passion (t. ex. Bachs
"Weihnachts-oratorium", Wennerbergs "Jesu
födelse"). Jfr om passionsmusiken arbeten af Kade
(1891-93), Spitta (1893), Krause (1902) m. fl.
A. L. (E. F-t.)

Passionspredikningar. Se Passionshistorien.

Passionsspel (ty. passionsspiele) kallas i
Tyskland de andliga skådespel 1. mysterier
(se d. o., sp. 132 ff.), hvilkas hufvudämne
var Jesu lidandes historia, men i hvilka ofta
äfven helt andra bibliska motiv framställdes
i närmare eller f j armare samband med denna,
såsom G. T:s profetior, Jesu liknelser, hans
uppståndelse och himmelsfärd o. s. v. Dessa
skådespel uppfördes ursprungligen för påskhelgens
firande, och en sådan "Ludus paschalis sive de
passione Domini" på blandad tyska och latin
finnes ännu kvar från 1100-talet (utg. af
Schmeller i "Carmina Burana", 1847). Under
de följande århundradena före reformationen
diktades eller omarbetades ett stort antal
sådana passionsspel på tyska och uppfördes på
en mängd olika orter. Handskrifter ha bevarats
i Frankfurt, Alsfeld m. fl. ställen. I Schweiz
och Syd-Tyskland uppfördes

dylika skådespel äfven långt efter
reformationen. Särskildt blomstrade
passionsspelet i riksstaden Schwäbisch Gmünd,
där det uppfördes sista gången påsken 1803 (jfr
J. Scherr, "Das passionsspiel von Gmünd" i "Nord
und Süd", 1883). Från ett 1770 i Bajern utfärdadt
allmänt förbud gjordes särskildt undantag för
Oberammergau, och där uppföres ännu (senast
1910), på grund af ett under pesten 1634 gifvet
löfte, hvart tionde år ett dylikt skådespel,
som under sommaren lockar skaror af åskådare till
den lilla bergsbyn. Nästan alla dennas invånare
taga någon del i förberedelserna, och omkr 550 af
dt>m uppträda i själfva spelet. Föreställningen,
som räcker inemot 8 timmar, återger hela Jesu
lidandes historia ända till himmelsfärden
och fullständigas ytterligare genom lefvande
bilder (tablåer) ur Gamla test. samt det hela
sammanbindande körsånger. Skådebanan, som för
tillfället bygges på en stor öppen plats och
endast delvis sättes under tak, består af ett
stort "pro-scenium", hufvudsakligen afsedt för
kören, arkitektoniska landskap på ömse sidor,
med djupt perspektiv för processionerna och
vissa enskilda uppträden, samt slutligen i
midten en med förhänge försedd mindre scen, där
den egentliga handlingen försiggår och tablåerna
anordnas (se fig.). Åskådar-rummet, som på senare
tider också delvis skyddats af tak, är afsedt för
omkr. 4,000 personer, men måste ofta lämna plats
för än större skaror. Det hela, som bär prägeln
af en religiös folkhögtid af storartadt slag,
gör ett på en gång beundransvärdt konstnärligt
och genom sin fromma naivitet gripande intryck på
åskådarna. Jfr E. Devrient, "Das passionsspiel
in Oberammergau" (1851; 3:e uppl. 1880), samt
arbeten af Daisenberger (1881), Trautmann (3:e
uppl. 1890) och Diemer (1900). Framgången
i Oberammergau har gett anledning till
återupplifvande af de likartade spelen i Tyrolen

Passionsspel i Oberammergau 1850,

Tryckt den 8/7 14

21 b. 7*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:58:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfca/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free