Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Motala mekaniska verkstad
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
1876 verkstad för tillverkning
af järnvägshjul, 1878 lokomotivverkstad, och
1887 ombyggdes medium- och finvalsverken samt
uppsattes ett universalvalsverk. Sedan arbetena med
kanalanläggningen voro slutade, såldes verkstaden 1840
för 300,000 rdr till Motala mekaniska verkstads bolag,
representeradt af 12 aktier. Detta bolag förändrades
1867 till aktiebolag. – Vid verkstaden tillverkades
därefter en mängd olika föremål, bl. a. maskiner
för landthushållning, arbetsmaskiner, ångmaskiner af
olika slag, färjor, broar, slussportar, krigs- och
handelsfartyg, mudderverk, lokomotiv, ångpannor,
järnvägshjul, plåt, fasonjärn, räls, hjul- och
kanonband, smiden m. m. Det första ångfartyget,
som byggdes, var det till k. postverket levererade
"Motala" (1831), försedt med en 60 hkr maskin,
likaledes den första vid M. byggda. Första
järnfartyget var det 1842 byggda "Scandia". 1844
levererades den första propellerångbåten (en 5 hkr
båt för ryske kejsaren). Lokomotivtillverkningen
började 1861. Då kanalens dimensioner ej medge större
fartyg att passera densamma och den dessutom är länge
stängd af is, ämnade man vid Mem anlägga ett varf,
men detta förslag öfvergafs, och i stället inköptes
1838 i Norrköping två tomter, där det s. k. Motala
varf anlades 1841. Där och vid Lindholmen (se
d. o.) nära Göteborg byggdes alla de hos bolaget
beställda större fartygen. 1867 inköptes Nyköpings
varf och mekaniska verkstad (såld ånyo 1882), där
allt arbete snart nedlades. 1873 dels inköptes, dels
arrenderades torfmossar i Bredviks socken vid västra
stranden af Vättern, hvarifrån torfven fördes till
verkstaden. 1875 blef bolaget egare äfven till de
nyanlagda Bångbroverken, hvarifrån Motala valsverk
sedan erhöll större delen af sitt tackjärn samt
sina bessemergöt, och 1884 arrenderades Oskarshamns
mekaniska verkstad.
Motala mekaniska verkstads komplex, sedd från Motala ström. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>