Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mithra, persisk gudom - Mithradates l. Mithridates, fornpersiskt mansnamn - Mithradates 1. Sex konungar i Pontos
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
värld, är vegetationens gud, som sänder lycka till
de gode och förgör de onde. Han är krigets gud och
beledsagare af själarna till paradiset. I Persien
egde han en framträdande kult: den sjunde månaden och
sextonde dagen i hvarje månad voro helgade åt M. – Att
M. uppträder hvarken i de äldsta avestiska skrifterna,
ej heller i persiska inskrifter af tidigare datum än
Artaxerxes Mnemons tid, kan emellertid betyda endast
det, att M. icke varit dyrkad eller mera framträdande
bland de stammar, inom hvilkas krets Zarathustra
uppstod, men väl att han varit af betydelse inom
stammar, som senare kommo till makt och inflytande
inom de iranska länderna, men från hvilka vi ej ha
skriftliga minnesmärken af t. ex. Avestas ålder.
I förbindelse med den babyloniska läran om
himlakropparna gick Mithrakulten, hvilken
organiserades som ett lagligen erkändt ordenssällskap
med edliga löften och invecklade ceremonier, väster ut
och började före vår tidräkning utbreda sig i romerska
riket. Under 2:a årh. tog den ökad fart. Särskildt
bland soldaterna tillvann sig perserguden stor
anslutning. Inskrifter och minnesmärken vittna därom
i gränsprovinserna, där legionerna voro förlagda,
från Donaumynningarna till skotska gränsen, talrikast
i Rhentrakten. Dessutom förekomma de i Italien (jfr
fig.), Frankrike, Spanien, norra Afrika, Syrien och
Mindre Asien. Benägen som Mithrareligionen var för
kejsarkulten, äfven den påverkad från Persien,
vann den kejsarnas ynnest och upptog på 200- och
300-talen en målmedveten täflan med kristendomen. 307
invigde Diocletianus och hans medregenter i Carnuntum
(vid Donau nära Pressburg) ett tempel åt "M., rikets
skyddsgud" (fautori imperii sui).
Liksom andra kulter, som vunno utbredning i romerska
riket, hyllade Mithrareligionen en gudom, som lefvat
på jorden (se Kristendom). I urtiden hade
M. genomgått äfventyr och utfört gärningar till
människans bästa. Mest afbildad är scenen, då han
dödade tjuren, af hvars kropp växter uppspirade till
föda (se fig.). Efter en måltid med sina kamrater,
hvilken förebildade Mithradyrkarnas sakrament,
uppsteg han till himlen, men skall omsider förläna
sina trogna uppståndelse och odödlighet enligt
fornpersisk lära (se Eskatologi, sp. 873). Kulten
firades i underjordiska kapell, där de nyinkomne
invigdes under verkningsfull växling mellan mörker och
ljus. Dyrkarna voro indelade i flera grader. Hos dem
inskärptes vaksamhet, uthållighet och återhållsamhet
– Jfr Windischmann, "Mithra" (1857), och Spiegel,
"Eranische altertumskunde", II (1873), äfvensom
Fr. Cumont, "Textes et monuments figurés relatifs aux
mystères de Mithra" (2 bd, 1896–99) och "Les mystères
de Mithra" (2:a uppl. 1902, på tyska 2:a uppl. 1911),
och A. Dieterich, "Eine Mithrasliturgie" (1903).
K. F. J. N. S.
Mithradates den stores bild på ett forntida mynt. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>