Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Menzel, Adolf Friedrich Erdmann von
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
detaljstudier, porträtt och annat i Nationalgalleriet,
taflan, fullbordad 1865, finns i slottet i
Berlin). Taflan blef ett kraftprof såväl af
personkarakteristik som af kompositionskonst. Efter
1867, då M. åter besökte Paris, slog han sig
på motiv med massor af människor, sammanförda i
friluft eller inomhus. Han utförde dylika motiv i
ett raskt skisseradt målningssätt, men utan att
söka den friluftsverkan, som fransk impressionism
senare införde i måleriet. Dylika motiv äro
Söndag i Tuileriesträdgården, Världsutställningens
restaurang (båda 1867), som senare följdes af Minne
från Luxembourgträdgården, tyska bierträdgårdar och
bilder från zoologiska trädgårdar
(med förträffligt framställda djur), Gudstjänst i
skogen vid Kösen (1864), Piazza d’Erbe i Verona
(1884, Dresdengalleriet) och Brunnspromenaden i
Kissingen (sammastädes). Bland improvisationer af
denna art får också räknas den lilla målningen Konung
Vilhelms afresa till armén 30 juli 1870 (scen från
Unter den linden, 1871, Nationalgalleriet). I Järnvalsverket
(1875, Nationalgalleriet) slog han åter
in på ett nytt område. Här framställdes arbetet i
en modern jätteverkstad, och här gafs lokaliteten,
människorna i den upphettade luften och i den
sammansatta belysningen af dager och eldsken. Taflan
blef en öfverraskning och en uppenbarelse för sin
tid. Pikanta motsättningar till denna skildring af
"moderna titaner" bilda M:s interiörer dels från
katolska kyrkor i barockens glimmande prakt, dels
från hoffester: Balsupé (1878, Nationalgalleriet),
Cercle (1880, kejsar Vilhelm konverserar med
en krets damer), Efter hoffestens slut (1889), där
det humoristiska draget i M:s lynne tar sig godmodiga,
men alls ej beslöjade uttryck. Som illustratör visade
han åter sin storhet i teckningarna till Kleists
"Der zerbrochene krug" (1877).
Flöjtkonserten i Sanssouci (med Fredrik den store som flöjtsolist), oljemålning af Ad. v. Menzel. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>