- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 10. Gossler - Harris /
471-472

(1909) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Grängesberg-Oxelösund, Trafikaktiebolaget - Grängesberg-Oxelösunds järnvägar - Grängesbergs grufaktiebolag - Grängesbergs konst-och järnvägsaktiebolag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för sista 5-års-perioden 2 kr. och 1 krona. Efter
1937 skola staten och öfriga aktieegare ha samma
rätt till utdelning.

Till åskådliggörande af trafikbolagets
omfattande verksamhet kunna följande
uppgifter för 1907 tjäna: trafikbolagets
järnvägar hade en sammanlagd längd af 300 km.;
bruttoinkomsten af trafiken var i det närmaste
6 1/2 mill. kr. Malmbrytningen i Grängesberg,
Gällivare och Kirunavaara för trafikbolagets
räkning utgjorde 2,976,221 ton. Bolagets skulder
och tillgångar balanserade med 95,6 mill., och
nettovinsten uppgick till 11 1/2 mill. kr., hvaraf
dock omkr. 4 1/2 mill. kr. utgjordes af från
föregående års vinster reserverade medel. Af
tillgångarna utgjordes omkr. 64 mill. kr. af
aktier och obligationer i 13 olika bolag;
bolagets aktiekapital uppgick till 42 mill. och
reservfonden till 6,9 mill. kr. Genom en 1907
beslutad ny aktieemission steg aktiekapitalet
1908 till 63 mill. kr. N. H-g.

Grängesberg-Oxelösunds järnvägar,
Trafikaktiebolaget, benämning å ett
järnvägskomplex, som trafikeras af
Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund och i
egenskap af utfartsled för mellersta Sveriges
malmfält utgör en af landets viktigaste
transportleder. Komplexet utgöres af Frövi
-Ludvika, Örebro-Köpings och Oxelösund-Flen
-Västmanlands järnvägar, samtliga bredspåriga
(1,435 m.).

1) Frövi-L udvika järnväg (sign.
F. L. J.) eges af The swedish central
railway company Itd. London, men arrenderas
fr. o. m. 1900 på 50 år af Trafikaktiebolaget
Grängesberg-Oxelösund. Den är 98 km. lång
och sträcker sig från Vanneboda i Örebro
lä -till Ludvika municipalsamhälle i
Kopparbergs län. Vid Vanneboda ansluter
järnvägen till Örebro-Köpings järnväg, vid
Stora till Stora-Guldsmedshyttans järnväg,
vid Bånghammar till den statsverket
tillhöriga Bånghammar-Klotens järnväg, vid
stationerna Ställdalen, Grängesberg och Ludvika
till Bergslagernas järnvägar samt vid Ludvika
jämväl till Stockholm-Västerås-Bergslagens
järnväg. För allmän trafik öppnades sträckan
Frövi-Linde 1871, Linde-Kopparberg 1872,
Kopparberg-Ludvika 1873 och Röjen-Vanneboda 1901.
Bokförda byggnadskostnaden 31 dec. 1905 var
13,363,171 kr., hvaraf för rullande materiel
1,905,000 kr. Aktiekapitalet utgör 6,859,000
kr. Styrelsen har sitt säte i London.

2) Örebro-K öpings järnväg (sign.
Ö. K. J.), som eges af Örebro-Köpings
järnvägsaktiebolag, är 46 km. lång och sträcker
sig från Frövi station öfver Arboga och Valskog
till Köping. Vid Frövi ansluter järnvägen till
statsbanelinjen Örebro-Krylbo, vid Vanneboda
till Frövi-Ludvika järnväg, vid Valskog
till Oxelösund-Flen-Västmanlands järnväg och
vid Köping till Stockholm-Västerås-Bergslagens
och Köping-Uttersbergs järnvägar. För allmän
trafik öppnades sträckan Frövi-Arboga 1857 och
Arboga-Köping 1867. Bokförda byggnadskostnaden
31 dec. 1907 var 8,769,771 kr., hvaraf för
rullande materiel 1,517,052 kr. Aktiekapitalet
utgör 6 mill. kr., och aktierna ianehafvas till
största delen af Trafikaktiebolaget Grängesberg-
Oxelösund. Reservfonden utgjorde vid 1907
års slut 571,829 kr. Styrelsen har sitt
säte i Stockholm. Järnvägslinjen Frövi-Köping
utgjorde tills, med linjen Örebro-Frövi intill
1 jan. 1900, då den senare
genom köp öfvergick i statens ego, Köping-Hults
järnväg (se d. o.).

3) Oxelösund-Flen-Västmanlands
järnväg
(sign. O. F. V. J.), som eges af
Oxe!ösund-Flen-Västmanlands järnvägsaktiebolag,
är 156 km. lång och sträcker sig med en 138
km. lång hufvudlinje från Valskogs station
vid Örebro-Köpings järnväg öfver Rekarna,
Eskilstuna, Flen och. Nyköping till Oxelösunds
hamn vid Södermanlands Östersjökust samt
med en 18 km. lång linje från Rekarna till
Kolbäck i Västmanlands län. Vid Eskilstuna står
järnvägen i förbindelse med Norra Södermanlands
järnväg, vid Flen med Västra stambanan och
vid Kolbäck med Stockholm-Västerås-Bergslagens
järnväg. Sedan den beslutade statsbanelinjen
Järna-Nyköping-Norrköping kommit till stånd,
får järnvägen jämväl vid Nyköping förbindelse
med statens järnvägar. Från Skogstorps
station, 5 km. från Eskilstuna, utgår en
1 km. lång sidobana till sjön Hjälmaren,
hvarigenom regelbunden förbindelse med
ångbåtstrafiken på denna erhålles. Sträckan
Nyköping-Rekarna öppnades för allmän trafik
1876, samt sträckorna Rekarna-Valskog,
Rekarna-Kolbäck och Nyköping-Oxelösund
1877. Bokförda byggnadskostnaden uppgick 31
dec. 1907 till 16,050,512 kr., hvaraf för
rullande materiel 4,529,227 kr. Aktiekapitalet
utgör 6 mill. kr., och aktierna egas
till största delen af Trafikaktiebolaget
Grängesberg-Oxelösund. Reservfonden
utgjorde vid 1907 års slut 100,000
kr. Styrelsen har sitt säte i Stockholm.
A. d’A.

Grängesbergs grufaktiebolag bildades 1883
med hufvudsakligt syfte att inköpa
och exploatera järn-malmsfyndigheter i
Grängesbergs (se d. o.) malmfält. Det
exporterade 1883-1901 därifrån sammanlagdt
öfver 4 mill. ton järnmalm. 1902 utarrenderade
bolaget samtliga sina grufvor och egendomar
til! trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund,
hvilket vid sitt bildande 1896 inköpt alla
aktierna i grufbolaget. Aktiebolaget, hvars
aktiekapital uppgår till 1,008,000 kr.,
fördelade på 560 aktier, eger helt eller
delvis 30 grufutmål i Grängesbergs malmfält
jämte betydande byggnader och anordningar för
grufbrytningen samt omkr. 130 bostäder för
arbetare och tjänstemän. Bolaget är dessutom
egare till diverse mindre jordegendomar i
Grangärde och Ljusnarsbergs socknar, Hellsjö
bruksegendom i Ludvika och Norrbärke socknar
med vattenfall, två elektriska kraftstationer å
tillsammans 1,000 hästkrafter och omkr. 5,000
har skogsmark samt Lernbo egendom i Norrbärke
socken med vattenfall och elektrisk kraftstation
för 4,000 hästkrafter. Bolagets egendomar
voro 1908 taxerade till 518,700 kr. för
jordbruksfastighet (hvaraf i Grangärde 89,200
kr., i Ludvika 180,700 kr., i Norrbärke 230,000
kr. och i Ljusnarsberg 18,800 kr.), och 1,677,500
kr. för annan fastighet (hvaraf i Grangärde
1,153,000 kr., Ludvika 80,000 kr., Norrbärke
424,000 kr. och Ljusnarsberg 20,500 kr.). Jfr
Grängesbergs konst- och järnvägsaktiebolag.
N. H-g.

Grängesbergs konst- och järnvägsaktiebolag
uthyrde under senare hälften af 1800-talet
kraft till länshållning och uppfordring för samt
ombesörjde fraktning af malm från grufvorna i
Grängesberg. Bolagets anor kunna följas ända
från år 1777, då en första "Vattukonst" anlades
för grufvor

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:47:14 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbj/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free