Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ebonit ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Ecchellensis, Abraham, lärd maronit, d. 1664, erhöll
doktorsgraden i Rom och undervisade där i arabiska
och syriska. Han efterlämnade viktiga arbeten om det
syriska språket, arabernas filosofi samt den kyrkliga
historien och bibliografien. Af största betydelse är
hans Chronicon orientale (1653; 2:a uppl. 1685).
Ecchondrosis (af grek. ek, ur, af, och chondros,
brosk), brosksvulst. Se Tumör.
Eccles [eklṡ], stad i engelska grefsk. Lancaster vid
Manchesterkanalen, 6,5 km. v. om Manchester. 34,369
inv. (1901) tills. med Boston on Irwell och andra
förstäder. Bomullsindustri.
Ecclesall Bierlow [e’klṡål bī’əlå͡u], industridistrikt
i West riding af engelska grefsk. York, s. v. om
Sheffield. 97,197 inv. (1901).
Ecclesfield [e’klṡfīld], nordlig förstad till
Sheffield i West riding af engelska grefsk. York, 8
km. n. ö. om Sheffield. 34,153 inv. (1901). Fabriker
för stålvaror, linne och papper.
Ecclesia, lat. (grek. ekklesia, af ekkalein,
utkalla, utvälja), folkförsamling; de kristnes
samfund, kyrka. — E. invisibilis, den osynliga
kyrkan. — E. militans, den stridande kyrkan. —
E. pressa, den förtryckta kyrkan. — E. regnans,
den härskande kyrkan. — E. triumphans, den
triumferande (segrande) kyrkan. — E. visibilis,
den synliga kyrkan. Jfr Kyrka.
Ecclesia, lat. (kyrka), konsth., personifikationen
af den kristna kyrkan, förekommer jämte sitt
motstycke synagoga, judendomens personifikation, ofta
i medeltidens konst. Båda framställas som krönta
drottningar. Den förras attribut är en
korsformigt afslutad lans och en kalk, den senares
en bindel för ögonen, en sönderbruten lans och
eventuellt lagens taflor. Stundom synes kronan
falla från hennes hufvud, ibland ledsagas hon af en
bock, symboliserande det judiska offret, i motsats
mot den kristna offersymbolen, kalken. I konsten
uppträda personifikationerna först i miniatyrer
och på elfenbensreliefer under 800-talet och då
i samband med korsfästelseframställningar. Den
kyrkliga stenskulpturen under 1200-talet i Tyskland
och Frankrike har gifvit de monumentalaste ecclesia-
och synagogatyperna, så t. ex. på domen i Bamberg och
münstern i Strassburg (fig. 1). Efter renässansen
förekommer paret endast undantagsvis. Allegorien
anses ha sitt ursprung i en pseudo-augustinsk dialog,
"Grälet mellan kyrka och synagoga", och uppträder
f. ö. inom medeltidens litteratur mycket ofta i
mysteriet och fastlagsspelet. Bilder af ecclesia
och synagoga förekomma talrikast i de trakter, där
antisemitismen varit starkast. På Sveriges fastland,
där veterligen inga judar och följaktligen ingen
antisemitism funnos under medeltiden, äro dylika
framställningar mycket sällsynta; hittills är också
blott ett exemplar kändt (fig. 2), "synagoga" på
Uppsala domkyrkas södra portal. (Pendangen ecclesia är
förkommen.) På Gottland är motivet dock iakttaget på
två ställen. Se J. Roosval, "Minnen från medeltidens
antisemitism" (i "Kult och konst", 2:a årg., h. 3,
1906), och Paul Weber, "Geistliches schauspiel und
kirchliche kunst" (1894). Jfr äfven Judesuggan.
J. R.
Fig. 1. Ecclesia på Strassburgs münster. |
Fig. 2. Synagoga på Uppsala domkyrka. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>