- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 9. Kristendomen - Lloyd /
1445-1446

(1885) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lionardo da Vinci

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

att han en tid var sysselsatt med utförandet af
katedralen i Milano; och såsom bildhuggare arbetade
han i många år på modellen till Sforzas bildstod i
Milano. Men han erkände dock sjelf måleriet såsom
den högsta bland konsterna i sin berömda lärobok
i måleriet, Trattato della pittura, hvarjämte man
af ämnets behandling ser, att alla hans anatomiska,
optiska, mekaniska och naturhistoriska studier ytterst
gingo ut på att skaffa hjelpmedel åt måleriet. Också
har han i denna skrift utforskat lagarna för linie-
och luftperspektivet, grundsatserna för ljus och
skugga samt för färgharmonien, och han har midt
under den klassiska hänförelsens tid alltid hänvisat
på naturen såsom konstens källa. I praxis har han
derjämte visat huru han tänkte sig dessa principer
tillämpade, och han är i det hänseendet den förste,
som lyckats på en yta modellera en kropp i rummet,
så att den synes rund genom de fina öfvergångar
emellan ljus och skugga, som kallas clairobscur
(se Ljusdunkel). Men ehuru L. sålunda var
hufvudsakligen målare, är det dock ett eget öde
att så få bevisligt äkta verk af honom finnas i
behåll. Hans flesta målningar hafva nämligen gått
under, dels på grund af hans många försök med olika
färgmetoder, dels genom tiden och menniskors våld. De
få arbeten, som med säkerhet kunna tillskrifvas honom,
gifva dock tillsammans med hans teckningar en klar
föreställning om hans vidtomfattande snille. Lika
ifrig som han var att utforska den timliga tillvarons
företeelser, lika mäktig var han att återgifva
det högsta andliga uttryck, och man har derför af
honom framställningar af den mest himmelska renhet
vid sidan af de mest bisarra och löjliga former ur
det sinligas verld. Dessutom finner man hos honom,
säger J. Burkhardt, den skönaste svärmaresjäl i
förening med den väldigaste tankekraft och det högsta
medvetande om vilkoren för den ideala kompositionen;
han är mera verklig än alla föregångare, der det
verkliga är på sin plats, och å andra sidan är han så
upphöjd och fri som få i alla tider. – L. föddes 1452
i Vinci, en liten ort på florentinskt område, och var
naturlig son till en notarie i Florens, Ser Piero da
Vinci. Han hade till lärare Andrea Verrocchio, en af
sin tids mångsidigaste konstnärer. År 1472 finnes
han inskrifven i målaregillet i Florens. Men 1476
nämnes han ännu såsom sin lärares medhjelpare; och
det är bekant, att han som elev utförde i mästarens
enda kända bild, "Kristi dop" (i Florens’ akademi),
en ängel på knä, hållande frälsarens kläder, hvilken
ängel genom form och uttryck går öfver Andreas egna
figurer. Men snart nog blef han sjelfständig. 1478
erhöll han offentligt uppdrag af la Signoria
att måla en altarbild för ett kapell i Palazzo
pubblico, och 1480 fick han ett liknande uppdrag
af S. Donatos munkar, ehuru ingendera beställninen
af honom gjordes färdig. Det är dock troligt, att
man eger anläggningen till det senare arbetet i en
undermålning till Konungarnas tillbedjan (Uffizi i
Florens). För öfrigt finnes af L:s ungdomsarbeten
nästan intet i behåll, och flere honom
i museerna tillskrifna verk äro af kritiken bevisade
vara med orätt antagna såsom hans, t. ex. ett
Medusahufvud i olja och Bebådelsen (i Uffizi),
likasom äfven Porträtt af en guldsmed (i Palazzo
Pitti) och en fresk i klostret S. Onofrio i Rom,
der L. aldrig varit vid unga år. Deremot finnes
en mängd af hans handteckningar från yngre dagar
bevarad, förnämligast i Windsorslottets bibliotek,
i Louvre, i Venezias akademi, i Milanos Ambrosiana,
i Florens’ Uffizi, i British Museum och i Wiens
Albertina. Teckningarna äro vanligen utförda med
krita på tonpapper, ofta äfven med penna, och de
omfatta dels de bekanta karrikaturer, i hvilka han
gaf det bisarra draget i sin fantasi luft, dels en
mängd studiehufvud, utförda efter naturen, samt högst
omsorgsfulla draperistudier. – Närmast efter 1480
eger man inga bestyrkta underrättelser om L., förrän
han 1487 uppgifves sysselsatt med fullbordandet
af katedralen i Milano. Det är ännu oafgjordt,
när han lemnade Florens. Nyaste forskningar tyckas
antyda, att han i början af 1480-talet derifrån
begifvit sig till Orienten såsom ingeniör hos
sultanen i Kairo, hvarefter han omkr. 1485 tagit
tjenst hos hertig Ludvig Sforza i Milano. Hos denne
qvarstannade han till 1499, då Ludvig måste taga
till flykten för den franske konungen Ludvig XII:s
trupper. I Milano lefde L. sina lyckligaste år,
firad för skönhet, snille och talanger, verksam
såsom ingeniör med utförande af Martesana-kanalen,
egnande sig derjämte åt vetenskapliga idrotter och
ifrigt verkande i den "Accademia", som Ludvig Sforza
grundlagt. Der arbetade han i många år på utförandet
af den kolossala ryttarestoden af Frans Sforza,
som skulle fordrat 100,000 skålp. brons för att
gjutas, och hvars modell var färdig samt begagnades
såsom dekoration vid kejsar Maximilians bröllop
med Bianca Maria Sforza, men förstördes 1499, då de
gascogniske bågskyttarna togo den till skottafla vid
sina skjutöfningar. I Milano slutligen skref han sin
förut nämnda "Trattato" för sina många lärjungars
behof, och der utvecklade sig äfven hans verksamhet
såsom målare till den härligaste blomstring. –
L. utförde dels porträtt, dels religiösa bilder. Af
porträtten äro flere förlorade, såsom bilderna af
Ludvig och hans gemål Beatrix af Este i S. Maria
delle grazie samt af hertigens älskarinna Cecilia
Gallerani.
Behållna äro deremot ett mansporträtt
och ett (af somliga honom frånkändt) qvinnohufvud,
som anses framställa kejsar Maximilians ofvannämnda
brud, samt ett porträtt (enligt antagande) af Ludvigs
andra älskarinna, Lucrezia Crivelli, hvilket befinner
sig i Louvre och förut varit kändt under namn af La
belle ferronnière.
– Af L:s religiösa bilder från
denna tid äro flere märkliga, såsom den i Petersburgs
Eremitage numera befintliga Madonna Litta (en helig
familj ur hertigens af Litta samling), hvars äkthet
dock ej är oomtvistad; vidare La vierge au basrelief,
hvartill originalet skall finnas i England (hos lord
Warwick i Gatton Park), samt La vierge aux rockers,
hvaraf ett exemplar finnes i Louvre, ett annat,
som af många anses bättre, i England. Men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:28:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfai/0729.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free