- Project Runeberg -  Med ånga och elektricitet. Minnesskrift med anledning av 25-årsdagen av Sveriges Lokomotivmannaförbunds tillvaro /
228

(1933) Tema: Railroads
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Förbundets övriga verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nadsstandard. Betydelsen av ett fortsatt nykterhetsarbete har
förbundet likväl understrukit genom sina förbindelser med Järnvägsmännens
Helnykterhetsförbund. Förutom att denna organisation och vårt
förbund låta sig representeras vid varandras årsmöten och kongresser, har
dessutom förbundet vid några tillfällen beviljat mindre anslag till J. H.
F :s verksamhet.

vJrganisationens ställning till arbetsgivarna, inför vilka den har att
representera personalintresset, är givetvis av största betydelse för ett
framgångsrikt arbete. Från gamla tiders oförstående och motvilja
från arbetsgivarhåll har en modernare anda och uppfattning om
organisationens betydelse och berättigande så småningom arbetat sig fram.
Att detta förhållande även skall sätta sin prägel på organisationens
uppträdande bör vara uppenbart. Gångna tiders ofruktbara kritik
och hårda ord gagnar säkerligen inte i varje situation och vad som på
grund av förhållandena var lämpligt föir 25 å 30 år sedan gagnar
kanske icke i dag. I och med att en organisation erkännes såsom
part för personalintresset och erhåller vederbörligt inflytande vid
avgörandet av personalens intressefrågor, förändras helt naturligt
organisationens ställning. Medinflytande medför medansvar. Det torde
vara denna utveckling som orsakat att motsättningar kan förekomma
mellan organisationens ledning och medlemmarna, vilka senare ej alltid
synes fatta att organisationens ledning kan nödgas taga medansvar
vid vissa frågors avgörande. Det torde därför vara nödvändigt att
klarlägga för förbundets medlemmar, att om kårens intressen skola
kunna gagnas, så måste också ett sådant medansvar tagas, även om
det många gånger kanske ej är så behagligt. Och de män, som av
personalens förtroende förts fram, förtjäna på intet sätt att huggas
i ryggen om en fråga ej kunnat ordnas till allas belåtenhet.
Solidariteten med det hela måste gå före det egna intresset.

Vid E. J. har ju förhandlingsinstitutet utformats i sin fulländning.
Såväl när det gäller överläggningar i lokala frågor, som även då
tvis-tigheter skola handläggas förefinnes möjlighet att på den på förhand
ordnade förhandlingsvägen komma till rätta med problemen. Men för
statstjänarna och däribland även järnvägsmännen vid S. J. saknas dock
ännu en dylik utformad förhandlingsordning, vilket är en obestridlig
lucka i det nutida arbetssättet för en fackorganisation och även om
lönerna, som avgöras av statsmakterna, undantagas, förefinnas likväl
många personalintressen som tarva sitt avgörande och för vilkas be-

228

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:35:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medanga/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free