- Project Runeberg -  Med ånga och elektricitet. Minnesskrift med anledning av 25-årsdagen av Sveriges Lokomotivmannaförbunds tillvaro /
191

(1933) Tema: Railroads
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lokomotivpersonalens utbildning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att eleverna vid kursens genomgående må från den järnväg, där de äro anställda,
erhålla sin fulla avlöning i likhet med vid S. J.;

att fordringarna på såväl praktisk som teoretisk utbildning för
lokomotivpersonalen må ställas lika för alla för allmän trafik upplåtna järnvägar, och att detta
genom lag stadgas;

att tillfälle måtte beredas extra eldare att efter två års lokomotivtjänst få
genomgå den teoretiska utbildningskurs, som berättigar till befordran till
lokomotivförare ;

att vid utfärdande utav ovan antydda lagbestämmelser lämpliga
övergångsbestämmelser må bliva införda i lagen, och få vi i detta hänseende hänvisa till
kommit-terades underdåniga skrivelse av den 17 dec. 1909, samt

att vid den utredning, som möjligen kan anses behöva föregå en dylik
lagstiftning, det må beredas tillfälle för något ombud för lokomotivmannakåren att
deltaga."

Kongressen uppdrog här de riktlinjer, efter vilka vårt förbund för
framtiden borde inrikta sin aktion för främjandet av
utbildningsspörsmålet. Den teoretiska skolningen skulle läggas före befordran till
ordinarie lokomotiveldare, samma bestämmelser borde gälla vid såväl
statens som enskilda järnvägar och föreskrifterna om en sådan
utbildning skulle fastställas i lag.

I uttalandet lämnades intet direkt uppdrag till förbundsledningen
om omedelbara åtgärders vidtagande för realiserandet av det
uppställda programmet och tidsläget har sedermera ej varit sådant, att det
inbjudit till aktion i sådan riktning att få i lag fastslaget
utbildningsspörsmålet. Förbundsstyrelsen har likväl under de gångna åren ägnat
frågan tillbörlig uppmärksamhet och särskilt vid statens järnvägar sökt
att genomföra de av 1912 års kongress uppställda önskemålen
beträffande utbildningens ordnande. Senast skedde detta den 9 dec. 1928
genom en utförligt motiverad framställning, vars yrkande var av
följande innebörd:

"att samtliga de ordinarie lokomotiveldare, som ännu ej genomgått den teoretiska
undervisningskursen för förare, snarast möjligt må sättas i tillfälle därtill, ävensom

att teoretiska undervisningskurser inom den närmaste tiden anordnas för i
loktjänst varande f. d. lokeldar e, vilka ännu icke vunnit ordinarie befordran till
lokomotiveldare och vilka icke genomgått någon utbildningskurs och

att det i samband därmed tages i övervägande huruvida icke tidpunkten nu vore
inne för ett realiserande av den av 1917 års undervisningskommitté föreslagna
undervisningsreformen, bestående av en sammanslagning av de nuvarande två
kurserna för lokomotiveldare och lokomotivförare till en enda undervisningskurs med
ett sammanlagt timantal av lägst 420 å 440 lästimmar,

att med lämpliga tidsmellanrum återkommande föreläsningar hållas för
lokomotivpersonalen över nytillkomna maskinella anordningar för lokomotiv- och
trafiktjänsten samt vidare

191

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:35:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medanga/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free