- Project Runeberg -  Med ånga och elektricitet. Minnesskrift med anledning av 25-årsdagen av Sveriges Lokomotivmannaförbunds tillvaro /
142

(1933) Tema: Railroads
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Förbundets verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

frågan skulle anses slutgiltigt löst, var opinionens oklara förslag
orealiserbart. Emellertid beslöt förbundets representantskap den 20
juni 1922 att tillsätta en kommitté på 7 personer med uppgift att
undersöka i vad mån de framförda klagomålen hade fog för sig, och om
så visade sig vara fallet, att föreslå de jämkningar i gällande
bestämmelser, som på grund av den verkställda undersökningen kunde visa
sig vara påkallade. Denna kommitté avgav sitt förslag i slutet av mars
1923 och sedan förbundsstyrelsen granskat detsamma företogs allmän
omröstning bland förbundets medlemmar, varvid majoritet för det
reviderade förslaget erhölls.

Motförslaget vid omröstningen var de av Järnvägsstyrelsen den i
dec. 1921 fastställda bestämmelserna, som sålunda underkändes, varför
förbundsstyrelsen i november 1923 ingav framställning om ändringar,
vilka sedermera av Järnvägsstyrelsen godkändes. Anmärkning har
framställts emot att vid omröstningen frågan om återgång till
ordinariedatum ej kom med. Förklaringen härtill är att ingen av
förbundets instanser, vare sig kongress eller representantskap, någonsin
ifrågasatte en dylik åtgärd. Förbundsstyrelsen kunde givetvis ej taga
ett dylikt initiativ, då det skulle inneburit en desavouering av
förbundets representanter i den första turplaceringskommittén, vilka
otvivelaktigt hade respektive meningsriktningars odelade förtroende.
En omröstningsprocedur med tre förslag hade säkerligen ej heller
givit uttryck för majoritetens önskemål. Vid den kongress, år 1924,
som följde närmast efter omröstningsproceduren restes heller icke
någon anmärkning mot vare sig propositionsordning eller omröstning.
För denna redogjordes i den till kongressen avgivna treårsberättelsen
och denna blev av kongressen med tacksamt godkännande lagd till
handlingarna.

Kongressen år 1927 underströk vidare den uppfattningen, att frågan
i princip måste anses ordnad genom att avslå föreliggande motioner
om slopande av 1925 års turplaceringsbestämmelser. Kongressen beslöt
att, "med avslag på motionerna n :ris 44-47 och med tillmötesgående
av såväl utskottets som hrr Egerstens och Bengtssons förslag, att för
såväl transport- som turplaceringsfrågornas behandling skulle tillsättas
en kommitté på 5 personer, vilken hade att i samråd med
förbundsstyrelsen utarbeta ett förslag till resp. frågors lösning".

Egerstens och Bengtssons yrkanden avsågo transportfrågor.
Utskottets förslag var av följande innehåll: "att kongressen utser en
kommitté på 5 personer med uppdrag att i samråd med förbundsstyrelsen,

142

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:35:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medanga/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free