- Project Runeberg -  Med ånga och elektricitet. Minnesskrift med anledning av 25-årsdagen av Sveriges Lokomotivmannaförbunds tillvaro /
138

(1933) Tema: Railroads
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Förbundets verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ålder utan avseende på innehavande grad kunna medföra, att en e. o. eldare finge
avsevärt fördelaktigare tjänstgöring än en ordinarie; på små stationer skulle det
vid trafikminskning rent av kunna inträffa, att den ordinarie eldaren i brist på
linjetjänst finge ingå i reparationslag, under det att den ?. o. fortfarande hade
eldaretjänst. Vidare skulle likaledes å mindre stationer kunna inträffa, att en ordinarie
förare bleve utan förart j änst, under det att sådan skulle tilldelas en ordinarie
eldare. Slutligen vore det icke uteslutet, att en förare skulle få göra eldartjänst
under en lokeldar e, som gjorde f or art j änst.

Nu nämnda konsekvenser synas så betänkliga, att kommitterade icke kunna utan
vissa förbehåll instämma i lokpersonalens allmänt uttalade åsikt, att tjänsteturer
böra tilldelas efter ålder i tjänst utan avseende på innehavande grad.
Framstäl-larna av denna åsikt hava enligt kommitterades mening ej beaktat alla dessa
konsekvenser, och hålla kommitterade för osannolikt, att personalen själv verkligen skulle
påyrka att t. ex. å en station en ordinarie förare skulle bliva utan förartjänst,
under det en eldare på samma station tilldelades sådan, på den grund att han vore
kanske någon månad äldre i ordinarie tjänst än föraren i fråga. För att f
rån-komma alla dylika orimligheter synes det kommitterade nödvändigt att begränsa
tillämpningen av principen om tjänsteålder att gälla endast vid jämförelse av
befattningshavare inom samma tjänstegrad. Vid tillämpningen av nyssnämnda princip
med ovan anförda begränsning måste visserligen emellanåt den egendomligheten
uppkomma, att vid befordran en eldare eller förare på grund av tidigare
turplace-ringsdatum måste placeras framför en tidigare befordrad eldare eller förare. Detta
till synes oegentliga förhållande, som framdeles endast torde komma att inträffa
i fråga om personer, varav den förbigångna förut tillhört -ett distrikt där befordran
gått fortare än det, vartill han överflyttat, är dock ej annat än ett erkännande
av principen att vid lika tjänstegrad rätten till tjänsteturer tillkommer den i
ordinarie tjänst äldre, oavsett datum för erhållande av senaste befordran eller arvode.
En dylik omkastning blir givetvis alltid ovälkommen för den därvid förbigångne,
men synes denna olägenhet i alla händelser vara av mindre betydenhet än det nu
i tilltagande varande förhållandet, att av två förare den i tjänsten äldre emellanåt
har sämre tjänstgöring än den yngre och att inga utsikter finnas för den förre att
någonsin få detta förhållande ändrat.

På grund av det anförda får kommittén föreslå följande bestämmelser:
För lokeldare och förare fastställes ett datum, kallat turplaceringsdatum, som
anses uppnått, då vederbörande efter avläggandet av godkända kunskapsprov har
tre års sammanlagd eldare- och kvalificerad verkstadstjänst, varav minst ett års
eldaretjänst. I denna tid inberäknas icke tid för sjukdom, tjänstledighet för värnplikt
och egna angelägenheter med avdrag å lönen. Blir vederbörande på grund av eget
förvållande senare befordrad till e. o., ordinarie eldare eller förare eller fordroj.es
genom hans eget förvållande hans uppflyttning i löneklass, så framflyttas hans
turplaceringsdatum samma tidslängd. För all lokomotivpersonal, för vilken
tur-placeringsdatum kan komma att tillämpas, bör densamma bestämmas enligt ovan
angivna grunder och utsättas i avlöningsstaten. Alla lokomotiveldare omplaceras
sedan såväl i nämnda stat som i tjänstgöringsturer efter ifrågavarande datum.
Beträffande åter lokomotivförarna göres denna omplacering i regeln endast med
dem vilka tillförts distriktet genom förflyttning eller på grund av ändrad distrikts-

138

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:35:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medanga/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free