- Project Runeberg -  Med ånga och elektricitet. Minnesskrift med anledning av 25-årsdagen av Sveriges Lokomotivmannaförbunds tillvaro /
129

(1933) Tema: Railroads
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Förbundets verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

varav 70,000 kr. tillkommo direkt genom förbundets inlaga till Kungl.
Maj :t.

Med de nya bestämmelsernas tillkomst slopades
vagnkilometerpen-ningarna och ersättningen milpenningar, vilken beteckning alltjämt
användes som huvudrubrik på denna art av löneförmån, uppdelades i två
underrubriker eller till Reseersättning och Lokomotivtjänstpenningar.
Den först angivna ersättningen är, såsom namnet för övrigt angiver, att
anse som ersättning för de fördyringar av levnadskostnaderna, som
uppkomma genom att tjänstemännen måste fullgöra sin tjänst under
resor. Denna ersättning tillkommer all tågpersonal men är icke att
anse såsom inkomst i egentlig mening och är därför undantagen
beskattning. Så är däremot icke fallet mied lokomotivtjänstpenningarna,
vilka endast utgå till lokomotivpersonal och betraktas som flitpenningar
samt anses utgöra en del av denna personals lön och är därför
föremål för beskattning.

På grund av alltjämt rådande otillfredsställelse bland medlemmarna
med gällande milpenningsbestämmelser ingick förbundsstyrelsen i
augusti 1917 till Järnvägsstyrelsen med en ny framställning om
ändrade grunder för beräkning av milpenningar m. m. till
lokomotivpersonalen. Med undantag av en mindre ändring i fråga om den
utvidgade stationstjänsten vidtog Kungl. Järnvägsstyrelsen dock inga andra
åtgärder i anledning av denna framställning än att remittera densamma
till 1915 års lönekommitté.

I början av 1918 förnyade förbundsstyrelsen sina ansträngningar
till en förbättring åtminstone av tillfällig natur avseende rätt till
krigstidstillägg även på den del av lönen som utgick i form av
lokomotiv-tjänstpenningar, vilket även av Kungl. Maj :t beaktades i det att nämnda
tillägg för år 1918 bestämdes skola utgå även å denna
löneförmån. Detta tillägg utgjorde då Y$ av utgående löneförmåner
vadan sålunda ifrågavarande lönedel höjdes med Yz fr. o. m. nämnda
år. Sedermera har alltjämt dyrtidstillägg utgått på
lokomotivtjänst-penningarna efter samma grunder som för övrig del av lönen och för
senare delen av år 1932 samt första halvåret 1933 utgår nämnda
till-lägg med i o %.

Sedan år 1917 har icke någon framställning gjorts angående
förändring av beräkningsgrunderna i sin helhet för
lokomotivtjänstpenningarna, ehuru en kommitté var tillsatt under år 1921 och utarbetade
ett förslag, vilket emellertid icke då på grund av rådande kristid an-

129

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:35:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medanga/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free