- Project Runeberg -  Med ånga och elektricitet. Minnesskrift med anledning av 25-årsdagen av Sveriges Lokomotivmannaförbunds tillvaro /
58

(1933) Tema: Railroads
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Organisationsbildningar bland lokomotivpersonalen före tillkomsten av Sveriges Lokomotivmannaförbund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till stånd, men säkert är att hoppet härom aldrig dog ut; det bars
upp och hölls vid liv av en del optimister, som i föreningen sågo inte
bara en hjälpkassa rätt och slätt utan något mera och ett vida längre
syftande instrument.

Den första, mera officiella kontakt som de båda föreningarna
synas hava haft med varandra daterar sig från 1893 års årsmöte
med S. J.-föreningen. Till mötet hade nämligen ingått ett
hälsningstelegram från styrelsen för S. J. L. E., vilket kvitterades genom
ett svarstelegram, då S. J. L. E. den ii juni skulle hålla sitt årsmöte.

Vid samma årsmöte (S. J.-föreningens) föredrogs jämväl en av flera
medlemmar i S. J. L. E. undertecknad skrivelse, vari pläderades för
en gemensam sammanslutning och vari vidare den frågan ställdes
huruvida statsbaneföreningen ville intaga som medlemmar lokpersonal,
anställd vid sådan enskild järnväg, som komme att inlösas av staten.

Skrivelsen föranledde, heter det i protokollet, en kortare
överläggning, varefter man beslöt utremittera aktstycket till sektionernas
prövning. Ett kommande årsmöte skulle därefter ha att taga slutlig*
ställning till saken.

Vid nästpåföljande årsmöte förevar också mycket riktigt skrivelsen
till behandling. Protokollet säger härom: "Behandlades
sammanslagningsfrågan. Efter en längre överläggning därom, varunder det
upplystes att skrivelsen härom icke inkommit från någon förening, utan
från utomstående personal, beslöt årsmötet att för närvarande icke
bifalla denna framställan, av skäl, att tidpunkten härför ännu ej var
inne. - "Ehuruväl", hette det, "föreningarna arbeta i samma
syftemål, böra likväl båda på var sitt område först vinna styrka och
anseende, innan denna fråga återupptages. Skolande likväl vår
förening med största intresse följa Sveriges Lokomotivförare- och
Eldareförenings framgång och verksamhet." Därmed var den första
diskussionen om "sammanslagningsfrågan" lyktad. Det blev emellertid
icke den sista.

Även vid 1894 års årsmöten utväxlade de båda föreningarna
hälsningar till varandra; S. L. E. genom ett telegram och
statsbaneföreningen genom ett brev, som lydde som följer:

"Centralstyrelsen i Statsbanornas Lokomotivförare- och Eldareförening får
härmed genom undertecknad å vår förenings vägnar frambära våra hjärtligaste
lyckönskningar till ett gott resultat av dagens förhandlingar samt till den
sammanslagning, som nu har kommit till stånd emellan de tvenne olika föreningarna inom
Sveriges enskilda järnvägar. Ett stort och betydelsefullt steg är av Eder därmed

58

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:35:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medanga/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free