- Project Runeberg -  Med ånga och elektricitet. Minnesskrift med anledning av 25-årsdagen av Sveriges Lokomotivmannaförbunds tillvaro /
50

(1933) Tema: Railroads
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Organisationsbildningar bland lokomotivpersonalen före tillkomsten av Sveriges Lokomotivmannaförbund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ej mindre än tre sammanslutningar för lokmännen i Sverge. Mötet i
Göteborg den 2 maj 1893 hade samlat 27 representanter för olika
järnvägar förutom ett i o-tal andra yrkesmän. "Mötet afsåg", hette det
i ett G. H. T. den 3 maj infört referat, "öfverläggning om och
antagande av stadgar för en lokomotivmannaförening bildad på
grundvalen av s j elf h j alp och med ändamål att sammansluta
lokomotivmännen, höja dem i samhällsställning samt hjälpa dem vid iråkat obestånd
som icke är sjelfförvålladt genom obefogat handlingssätt".

Efter förd diskussion beslöts att en dylik förening -skulle bildas.
Inträdesavgiften bestämdes till 2 kr. för personer under 40 år och
7 kr. för personer över 40 år. Årsavgiften skulle bli 5 kr. lika för
alla. 300 kr. skulle utbetalas vid medlems död eller invaliditet.

I G. H. T. meddelas vidare den 4 maj:

"Mötet öppnades av lok f. Orre vid Bergslagsbanan med följande
hälsningstal, i vilket mötets syftemål vidrördes: ’Om nyttan och
nödvändigheten av en förening äro vi troligen ense. Mycket skulle vi
bedraga oss, om vi ansåge, att ingenting bör eller kan göras för kårens
förkovran och intellektuella höjande, och illa skulle det vara, om vi
av egna intressen och parti- eller småsinne glömde vad plikten bjuder
oss som män, yrkesbröder och kamrater. Låtom oss noga beakta, att
vi endast genom ett gott samarbete kunna komma till ett gott resultat
samt att eftergifter och tillmötesgående måste göras för vinnandet av
vårt mål.

Ingen av oss bör draga i betänkande att arbeta för föreningens
utveckling, ty programmet är att göra vår kår skicklig och plikttrogen
samt att hjälpa och understödja varandra såväl i ekonomiskt
hänseende som med råd och upplysningar, evad det gäller små
misshälligheter eller personliga tvister. Må vi bilda en broderkrets ibland oss
- vi, som hava så många gemensamma och likartade intressen att
bevara. Och kommen ihåg att ’enighet ger styrka’."

Till mötets ordförande utsågs lokf. J. V. Orre, till v. ordförande
Mårtensson och till sekr. Myllén.

Under mötet rådde den bästa stämning och alla beslut fattades nära
nog enhälligt.

Till centralstyrelseledamöter i den beslutade föreningen valdes
lokförarna J. V. Orre och F. T. Hedman vid B. J., A. G. Gustafsson
och N. Myllén vid G. H. J. samt lokl. C. Jansson vid B. J.

"Statens järnvägar", heter det vidare i ref., "äger redan en dylik
förening; den är dock fotad på något olika grundval. Vid de ensk.

50

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:35:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medanga/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free