- Project Runeberg -  Med ånga och elektricitet. Minnesskrift med anledning av 25-årsdagen av Sveriges Lokomotivmannaförbunds tillvaro /
16

(1933) Tema: Railroads
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Från ånga till elektricitet i järnvägsdriften

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
Stephensons slidstyrning.

Först år 1841 kom en filare, Howe, i Stephensons lokomotivverkstäder
på tanken att förena de båda excenterstängerna med en båge eller
"kuliss" och denna konstruktion, som kallades den stephensonska, blev
början till en fulländning av slidstyrningen sådan den än i dag finnes
i bruk. Sedermera har dock följt andra mer eller mindre avvikande
konstruktioner, men alla med samma uppgift, att giva den erforderliga
rörelsen åt "sliden" eller cylinderns regleringsorgan. Även detta organ
har undergått en del förändringar. Särskilt då den överhettade ångan
tillkom måste vissa förändringar vidtagas på grund av denna ångas
minimala fuktighet jämförd med den mättade ångan. Denna
förändring bestod däri att man sökte i största möjliga grad avlasta
sliderna från det tryck ångan utövade genom att göra dem cylindriska
i stället för plana o. s. v. En särskild konstruktion av regleringsorgan
utgör den s. k. ventilsliden, vilken dock icke nämnvärt kommit till
användning i vårt land. Med denna konstruktion påstås dock åtskilliga
fördelar vara vunna framför de förut brukliga slidanordningarna
såväl ur bränslebesparande synpunkt – 15 à 20 procents vinst –
som i fråga om underhållskostnader, vilka uppgivas vara nedbringade
till ett minimum.

Ånglokomotivet har dock, hur än förbättringarna av detsamma
fortskridit, till viss grad spelat ut sin dominerande roll särskilt i länder,
där tillgången på andra kraftresurser finnas och där i övrigt
ånglokomotivets anpassningsmöjligheter icke hålla måttet gentemot andra,
senare tiders konkurrenter på området.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:35:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/medanga/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free