- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
503

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Svenska Akademiens Handlingar. Tretiondenionde delen - Don Juan, öfvers. af C. W. A. Strandberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

503

ligen sättes i spetsen för det Italienska
måleriet. Likaledes skulle man kunna sätta i
fråga, huruvida Giotto, som hade Giovanni Pisano
långt mera än Cimabue att tacka för sin riktning, och
som för öfrigt målat sina största och märkvärdigaste
fresker i Assisi, Padua och Neapel, verkligen kan
bevisas vara upphofsman till de fresker i Florens, som
gått under hans namn, sedan af bilderna i Palazzo
del Podesta eller del Bargello knappt ett spår
finnes qvar, som kan tillåta ett bestämdt
omdöme, och då den storartade framställningen
af Nattvarden i det förra refektoriet (nnmera
tapetfabriken) i klostret vid S. Croce af en sådan
domare som Förster bestämdt frånkännes honom.
Härmed må dock vara huru som helst: sub judice
lis est. Men utan tvifvel har den poetiska
fantasien hänfört tecknarens penna, då han låter
arkitekturen resa längs begge stränderna af Arno "det
ena palatset efter det andrå, rikt smyckande
dem både utan och innan äfven med skulpturens alster".
Ja, i fall frågan vore om 15:de seklets början, då
ung-renaissancen, förmälande sig medgothiken, skapade
det Florens, som nu utgör den resandes förtjusnnig,
och som äfven tydligen föresväfvat minnestecknarens
fantasi! I slutet af 13:de och början af 14:de
seklen, då Arnolfo di Lapo byggde det väldiga
Palazzo Vecchio, voro de enskilda byggnaderna,
medeltidens familjeborgar, ännu inga palats, utan
snarare fästningar till försvar vid de oupphörliga
borgerliga striderna, och flere gator, såsom Borgo
S. Croce, uppvisa ännu i. dag märkvärdiga exempel på
denna kraftiga, men råa stil, der icke ens stenarne
släthöggos, utan lemnades uotuktadeu, såsom i den
moderna s. k. rustiquen, långtifrån att smyckas med
skulpturens alster, hvilka i en, ännu af obekantskap
med naturen stel och mager medeltidsstil sparsamt
prydde de byggnader, som restes för religiösa
behof. Dock - i den förträffliga teckningen af
skaldens stormiga lif betyda dessa något idealiserade
accessoirer föga. Hufvudsaken är, att han fått
sitt eget tidehvarfs mörka, egendomliga bakgrund,
sådan som vi se den mästerligt anlagd af Machiavelli
i den andra boken af hans "Istorie Fiorentine",
och att på denna dunkla botten hans ädla bild med
sin karakteristiska sorgbundenhet och sin
energiska tro på Italiens framtid aftecknar sig klar
och lefvande med skuggor och dagrar. Det hela är
ett verkligt skaldeporträtt, sådant som det
anstår det skönas väktare i norden att upphänga i det
Pantheon, hvilket samtiden under det förflutna året
rest åt den ädlaste sonen af Europas skönaste land.
C. B. N".

Don Jlian af Lord Byron. Öfversättning af Carl
Wilh. Aug. Strandberg. Fjerde häftet. Sångerna
VII-XVI. Stockholm 1865.

Med detta häfte ligger ett sannt jätteverk fullbordadt
framför oss. Man måste häpna, om man blott tänker
på det yttre, mekaniskt versifika-toriska arbete,
som är nedlagdt på sammanfattandet af dessa 1958
ottave rime. Men denna häpnad växer, när man besinnar
svårigheten att någor-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:33:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid65/0513.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free