Dopet är icke blott vatten, utan vatten,
helgat genom Guds befallning
och förbundet med Guds ord.
Det som vår Herre Jesus Kristus säger i Matteus' sista kapitel:
Gån ut och gören alla folk till lärjungar, döpande dem i Faderns
och Sonens och den helige Andes namn.
Dopet verkar syndernas förlåtelse,
frälsar ifrån döden och djävulen
och giver evig salighet
åt alla dem som sätta tro till Guds ord och löften.
De som vår Herre Jesus Kristus säger i Markus' sista kapitel:
Den tror och bliver döpt, han skall bliva frälst; men den som icke
tror, han skall bliva fördömd.
Vattnet verkar det förvisso icke,
utan Guds ord, som är med och när vattnet,
och tron, som fötröstar på det med vattnet förenade ordet;
ty utan Guds ord är det blott vatten och intet dop,
men med Guds ord är det ett dop, det är: ett nåderikt livets
vatten och ett bad till ny födelse i den helige Ande,
såsom aposteln Paulus säger till Titus i det tredje kapitlet:
Efter sin barmhärtighet frälste han oss genom ett bad till ny
födelse och förnyelse i helig ande,
som han rikligen utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare,
för att vi, rättfärdiggjorda genom hans nåd, skulle, såsom vårt
hopp är, få evigt liv till arvedel.
Detta är ett fast ord.
Det betyder, att den gamla människan i oss skall genom daglig
ånger och bättring förkvävas och dödas med alla synder och onda lustar
och en ny människa dagligen framkomma och uppstå, vilken i
rättfärdighet och helighet skall leva inför Gud evinnerligen.
Aposteln Paulus säger i romarbrevets sjätte kapitel:
Veten I dock icke, att vi alla, som hava blivit döpta till Kristus
Jesus, vi hava blivit döpta till hans död?
Och vi hava så, genom detta dop till döden, blivit begravna med
honom,
för att, såsom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns
härlighet, också vi skola vandra i ett nytt väsende, i liv.