- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
63

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 12. Den nyare tidens bygnadskonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Äfven Sverige erfor tidigt inflytande af den återgång till
antiken, som vi ofvan flerstädes omnämt. Denna riktning
framträder först i en viss tung och fast gestalt, såsom hos Erik
Palmstedt
och Jean Louis Desprez, för att småningom förtunnas och
hopkrympa. Sundvall i Carolina rediviva i Upsala, Karl
Gjörvell
i garnisonssjukhuset i Stockholm, Fredrik Blom
i Skeppsholmskyrkan derstädes, beteckna stegen af den
nedåtgående konsten, som blir allt torrare, fantasi- och kraftlösare, ju
längre hon fortlefver utan ny näring från samtida utländska
riktningar. Axel Nyström begynner, påverkad af Schinkel, en bättre
tid; och i hans lärjunge Fredrik Vilhelm Scholander eger Sverige
en mästare, som med stor frihet rör sig inom renässansens former
och äfven i ett eller annat verk (synagogan i Stockholm
med flere) uppträdt som nydanare. I den numera ganska
betydande bygnadsverksamheten hafva för öfrigt i liknande anda Albert
Törnqvist, A. V. Edelsvärd
med flere tagit mycken del.
Medeltidsstilarnas rätt inom bygnadskonsten häfdades först af Karl
Georq Brunius
; och efter honom hafva Helgo Zettervall, Emil
Langlet
och andra fortgått i samma riktning.

I Danmark företräddes den nyantika smaken efter Harsdorffs
död främst af Kristian Frederik Hansen, som hade rikare
tillfälle än sina flesta samtida att utöfva en konst, hvilken dock
på det hela med en viss enkel storhet förenar torrhet och
torftighet i fantasien. Dess alster voro Kristiansborgs slott,
rådhuset, slottskapellet
och Vårfrukyrkan, alla i
Kjöbenhavn. Hetsch fortsatte samma riktning, blott ännu
andelösare och mer skematiskt. Den förste, som bröt med den
föråldrade klassicismen, var Gottlieb Bindesböll, mästaren för
Thorvaldsens museum, ett lika egendomligt som i enskildheter väl
tänkt verk. Bland nyare konstnärer, hvilka med lycklig
mångsidighet verkat för utvidgandet af den danska bygnadskonstens
område, må nämnas Kristian Hansen (Kommunehospitalet,
Zoologiske museum i Kjöbenhavn
), Henrik Nebelong
(Oscarshal i Kristiania), Meldahl, Herholdt, Dahlerup, V. Klein
med flere.

*



<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free