- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
79

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord C-D - Dedan...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DOFKA.-DOMARE. 79

Dofka och Alus, två af lägerstäl-
lena i ökenvandringen, mellan Sin och
Refidim, 4 M 33: 12 f.
Doket eller sléjan, s NI. 38: 19, är
ännu i dag så väl somn i forntiden ett
af frum’stimmersklädselns tillbehör i öster-
landet, och det är kanske ej orätt att
säga, att dess bruk i bibelns länder är
senare tider långt strängare iakttaget
än hvad förhållandet var under G. T:s
tider; detta tillföljd af de m’soggranna
föreskrifterna i Koran, muhamnmedaner-
nas bibel. Den förbjuder qvinnan att
visa sig obeslöjad för andra än sina
närmaste slägtingar. Det är derföre
något mycket besynnerligt, anblicken
af en mängd qvinnor i österlandet, an-
tingen ute på promenad, eller sittande
t. ex. krim’»g grafvarna. ]i"råms topp till
tå äro de höljda i dessa vida skynken
eller mantlar, son’» ingenstädes låta
skönja något af den qvinliga gestalten.
Muhammedanskorna bära slöjor af ran-
digt tyg, »nörkrödt, blått eller brunt, de
förnämare af röd- och gol-randigt siden;
de kristna och judiska qvinnorna hafva
slöjor af hvitt tyg, son’» l’säst kunna lik-
s’sas vid stora lakan. För ansigtet hafva
m’»’suhammedanskorna (och ibland äfven
de andra) en särskildt liten tunn slöja
af gredelint muslin eller dylikt, genom
hvilket de se mycket bra sjelfva utan
att dock ses af andra. Innan man blif-
ver van vid anblicken af dessa gestal-
ter, tycker man sig se bara spöken. De
drusiska qvinnorna på Libanon svepa
sig i svarta slöjor, som de äfven draga
öfver ansigtet, men så att de lemna ena
öfre hörnet med ett öga obetäckt. 1
de äldre tiderna synes det som om»’» slö-
jans bruk varit inskränkt till vissa sär-
skilda tillfällen, då man ville anlägga
en extra prydnad, Hö. 4: s f.; 6: &
(Sv. #lockar’); 5: 7 (#hufvudkläde’). Bru-
den fördes beslöjad till sin mnan, jfr
NI. 24: 6~ (Sv. mantel),- 29: 25. Stun-
dom kanske slöjan togs i oren afsigt.
M. 38: 14. Jfr Hö. 5: 7 (Melin). #Att
för öfrigt slöjans bruk ej var så all-
mnänt, torde kunna slutas af berättel-
serna i s M. 12: 14; 24: 16; 29: 6,
50 f. – Bland judarne i N. T:s tid
synes det varit bruket att qvinnorna
höljde sitt hufvud vid gudstjensten. Då
Paulus i s Klor. m 5: 50 säger att qvinnan
bör hafva »en magt på hufvudet» för
englarnas skull, så syftar han kanske på
slöjan den hon bär såsom sinnebild af
mannens magt; »för att icke gifva an-
stöt åt de himmelska väsen, i hvilkas
åsyn de kristne fira sin gudstjenst» (Mel.),
-~ eller skulle möjligen mned englarne
afses vissa personer inom de kristna för-
samlingarne, som hade en syssla motsva-
rande den som innebades af den s. k.
scheliach zibbur? (Win.) Se Synagogor.
Domare. 1. Domare i egentlig
mening, rättvisans skipare, tillsattes af
Mose på Jetros inrådan, se 2 M. 58:
13 f. Derefter gifvas vidare förordnin-
gar derom såväl som dornareregler i ~
M. 16: sS; 2 Kr- sq: 5f. Se Rättvisa.
2. Domare i den vidsträcktare be-
märkelsen af styresmän kallades de hjel-
tar och befriare, hvilka under de oro-
liga tiderna från Josuas död till ko-
nungadömets införande gång efter an-
nan uppväcktes af Herren till att styra
och hjelpa det under fiendehand lidande
folket. Domaretidens villervalla och nöd
och domarenas verksamhet skildras kor-
teligen i Do. a: 50 f. sålunda, att #då
Josna och hans samntida gått bort, kon’»
ett annat slägte upp som icke kände
Herren eller det verk han för Israel
hade gjort; och Israels barn öfvergåfvo
Herren och tjenade Baal och Astarte,
och Herrens vrede upptändes, och han
gaf den’» i plundrares hand, och hvart
de väm’»de sig, var Herren emot dem. Då
lät Herren domare uppstå som räddade’
dem ur deras plundrares hand, ty Her-
ren bevektes till förbarmande af deram~

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free