datum: 1999-10-4 salong: Matsalen titel: Central do Brasil originaltitel: Central do Brasil regi: Walter Salles år: 1998 land: Brasilien manus: Marcos Bernstein ; João Emanuel Carneiro ; Walter Salles foto: Walter Carvalho musik: Jaques Morelembaum ; Antonio Pinto medverkande: Fernanda Montenegro ; Vinícius de Oliveira ; Marília Pêra speltid: 1h55min bildformat: recensent: Hanna Olsson recensionsversion: enradare: Om en pojke som söker sin far och en kvinna som tappat sin tro. recension:Central do Brasil är en vacker och rörande film om en pojke som söker sin far och en kvinna som har tappat tron på mänskligheten. Karaktärerna är verkliga, och långt i från Hollywood-stereotyper. På centralstationen i Rio de Janeiro (kallad Central do Brasil) sitter Dora vid sitt skrangliga skrivbord och drygar ut pensionen genom att skriva brev åt människor som inte är skrivkunniga. Dora är en överlevare, märkt av livet och inte särskilt ärlig - hon brukar inte ens bry sig om att posta de brev människor dikterar för henne. En dag kommer nioårige Josué med sin mamma för att skriva brev till Josués pappa som de tror bor i en avlägsen del av Brasilien. När de några dagar senare kommer de tillbaka råkar mamman ut för en olycka och dör, och lille Josué blir helt ensam. Hans enda värde för omvärlden är som leverantör av mänskliga reservdelar, och för att rädda pojken från det ödet tar sig Dora motvilligt an honom och tillsammans lämnar de Rio, för att söka efter den okände fadern. Så den ensamme pojken och den barska gamla lärarinnan ger sig av på en resa genom Brasilien, och här övergår filmen från en myllrande storstadsskildring till en klassisk road movie. De två huvudpersonerna reser såväl geografiskt som i sitt inre. Dessa båda ensamma själar närmar sig gradvis varandra, och Dora tvingas lägga av sitt hårda skal och så småningom släppa fram sina känslor. Filmen visar under resans gång också olika sidor av det moderna Brasilien, från den myllrande storstaden till landsbygdens öde vidder.