Decision at Thunder Rift William H. Keith, Jr. ©1986, FASA Corporation DECISION AT THUNDER RIFT är första delen i en alldeles för lång serie romaner som utspelar sig i samma universum som handlingen i BattleTech, ett boardgame där man utkämpar strider mellan gigantiska människoliknande robotar, så kallade battlemechs. Det är inte bara TSR som har insett att man kan tjäna pengar på att ge ut oändliga bokserier som utspelar sig i olika spelvärldar. Nåja, om man bortser från den tvivelaktiga anledningen till att ge ut boken, är den då värd att läsa? Jag blir nog tvungen att svara nej på den frågan. Tyvärr verkar det nästan som om FASA själva inte heller tycker det, eftersom produktionen av boken också är usel. Två sidor mitt inne i ett kapitel kan till exempel ha olika många rader text. Sättaren av boken verkar inte ha fattat att det finns mer än ett typsnitt att tillgå heller. Om det är någonting som ska betonas, så står det med versaler; kursiveringar och fetstil får man leta förgäves efter. Vad handlingen beträffar så har det väl inte skett några jättelika under av nyskapande här heller. Pojke ser sin far dö, bestämmer sig för att hämnas, kämpar, blir förrådd, slåss, kämpar mer, blir förrådd igen, slåss, blir kär, slåss ännu mer, hämnas. Varför envisas jag med att läsa sånt här egentligen? /Hans Persson