Saxat Saxat ur Ny Teknik 1990:44 "Rymdresor ger barnen hemkänsla" Kerstin Ekman har gjort ett eget dataspel. Av Göran Lundström Författaren Kerstin Ekman har blivit programmerare. Med ett dataspel vill hon locka ungdomar att läsa science fiction. "Det kan ge dem en hemkänsla i en skrämmande tekniskt civilisation", säger hon. En bärbar persondator fick Kerstin Ekman intresserad av datorer och programmering. Efter en tid hade hon lärt sig programmera datorn med programverktyget TurboPascal. En kunskap som hon nu omsatt i ett dataspel för vanliga persondatorer. Hjälp med grafik och ljud fick hon av Börje Frelin och Bert Rubaszkin. Till skillnad från de flesta andra dataspel (nästan uteslutande amerikanska) kräver det en hel del av spelaren. Det gäller bland annat att känna till stjärnbildernas utseende i stort, att veta något om våra närmaste planeter och deras månar, och framför allt måste man ha läst den lilla science fiction-boken "Segraren" av Stanisaw Lem, som levereras med programmet. "Stanisaw Lem skriver spännande och utmanande genom att till exempel ifrågasätta om vi är moraliskt vuxna, han ifrågasätter vår intellektuella och tekniska kapacitet." Såväl i boken som i programmet ställs mötet med andra livsformer på sin spets. Vad gör vi när vi möter utommänskliga livsformer? Kan vi ha respekt för det vi inte förstår? Spelet består av färgstarka stillbilder, enkla frågor blandade med svåra tekniska, några fantasifullt reglertekniska. Raka påståenden och ovanliga ord möter spelaren på färden genom rymden mot nya, en del mycket bloddrypande världar. Det behövs också en hel del letande i uppslagsverk och ordböcker. Program och bok kommer att kosta ungefär tusen kronor för skolorna och 600 kronor för en privatperson." [Inskrivarens (Andreas) kommentar: vad är "utommänsklig"?]