Component | Det grundläggande byggblocket i AWT. En Component är något som kan synas på skärmen och ritas på. |
Canvas | En Component man själv kan ärva. |
Container | En Component som kan innehålla andra Components. Hur dessa Components visas bestäms av Containerns LayoutManager |
Panel | En Container man själv kan ärva. |
Graphics | Representerar ett område på skärmen man kan rita på. Varje Component som är synliga har en Graphics, man kan få fram med getGraphics(). Skickas också med omritnings metoderna paint() och update(). |
Window, Frame, DialogWindow | Olika typer av fönster som dessutom är Containers. |
Button, Checkbox, Choice, Label, Scrollbar, TextField, TextArea | Färdiga Components för vanliga användargränspryttlar. Ej implementerade i java, se Peer |
Event | Händelser, såsom musrörelser, tangenttryckningar, val i användarpryttel mm rapporteras med klassen Event. Ett Event skickas först till den Component där händelsen utspelade sig. Om Componenten inte är intresserad skickas Eventet vidare till dess Container. Vill Containern inte ha Eventet skickas det vidare till dess Container osv tills alla Containers har betats av. |
Image | Bildhantering. Image är en bild, eller en bild som kan/håller på att läsas in från nätverket. Ett interface, ImageObserver, talar om när ännu en bit av bilden laddats ner. Component är en ImageObserver, och sköter allt krångel då man ska rita upp bilden vartefter den dyker upp. |
Menubar | En menyrad, återfinns på Frames. |
Rödmarkerade klasser går att använda rakt av. Klasser markerad med fetstil är lämpade att ärvas.
Component-+-Container-+-Window---Frame | | | | | +-Dialog---FileDialog | | | +-Panel---Applet | +-Canvas | +-Button +-Checkbox +-Choice +-Label +-List +-Scrollbar +-TextComponent-+-TextArea +-TextFieldLayoutManager-+-BorderLayout +-CardLayout +-FlowLayout +-GridBagLayout +-GridLayout
Detta är metoder som anropas av AWT och som är lämpliga att överlagras för att ändra beteendet på sin Component.
Är i Component implementerad så att den fyller allt med bakgrundsfärgen och därefter anropar paint. Detta orsakar garanterat flimmer, varför det är lämpligt att överlagra
Att returnera sant betyder att man hanterade eventet, falskt att man inte gjorde det och att det ska skickas vidare till den Container man befinner sig i.
Se handleEvent ovan för returvärden.
Se handleEvent ovan för returvärden.
Se handleEvent ovan för returvärden.
Se handleEvent ovan för returvärden.
Se handleEvent ovan för returvärden.
public void deliverEvent(Event e)
public void postEvent(Event e)
Component - Canvas
Container - Panel
Peer - foo
Layout
Graphics - rita
Eventhantering
handleEvent
mouseEnter mouseExit mouseMove mouseDown mouseDrag mouseUp
keyDown KeyUp
action
(c) Mattias Wingstedt, 1996