The Soul of an Old Machine (UNX-tema) av Mats Olsson Efter allt garb om D22 ar det vl manga som undra vad det egentligen ir far agot som dale sig bakom alla gra skap i vr datahall. Mnga farutfattade meningar finns om 22:an. - Kan man kara hagnivasprk p den ? - Hur manga terminaler har den ? - Ska de inte i p museum snat ? - Nr slutade man anvinda D22:or kommersiellt ? Svaren ir f a 1 ande: - Fortran, Cobol, Algol-6enius + lite annat smatt gott. - lnga, in s lnge. - Det ir den redan! - Tidigast i9a6. (IDATA mfl.) Vad r det far speciellt med den da? 8etrffande exekveringshastiget kan man imfara den med en normal mikroprocessor. Till D22:ans fardel skall ord- lingden 24 bitar nmnas d det ger hagre precision i berkningarna. Dessutom finns en flyttalsprocessor inbyggd. Vidare finns en hel del mer eller mindre konstiga operationer: vad sgs om omvandling fran 48 bitars heltal till 8CD kod, som man sedan kan addera och subtrahera med hilp av andra operationer, eller packa upp till tecken efter innehallet i en format- string. (Fladesplanen till den operationen far knappt rum pa en sida.) D22:an har basadresserat minne med kotroll att man inte averskrider tilldelat utrymme. Det medfar att alla anvindar- program tror att de pa adress 00000 fast de egentligen finns utspridda lite var stans i de 128 k som r installerade far tillfillet. (Maxmine ir 256 k ord.) All averfaring mellan yttre enheter och minnet sker via DMA och flera enheter kan behandlas samtidigt av styr- enheten. Detta plus ett nagot sanar vettigt avbrottssystem gar att D22 pa det har omradet r 8verlgsen det mesta i mikrodator- vig, och annat ocksa far den delen. Vi ha tillgang till e mingd olika prylar att koppla in: - Skolans snabbaste radskrivare. (i200 rader/min). - Bandstationer i stor mngd. - 5-6 diskdrivrar p vardera 80 Mbyte. - 5-6 diskdrivrar p vardera 20 Mbyte. - Ungefir i.S 6byte diskpackar att sitta i dessa. - Kanaler till frontend-dator och annat krafs. - Plus lite andr mer eller mindre anvndbara prylar. r det inga fel med den da ? 6ivetvis. F6r att kunna slja D22 pa den tiden da det begav sig var DATASAAB tvugna att g8ra den D2i-kompatibel. Detta medf6rde att ett pr buggar i operationerna f a 1 jde med. Den klarar t.ex. inte av en korrekt heltalsdivision man far pyssla lite med resultatet eftert f6r att fa det rtt. En viss vrmemingd utveoklas av alla transistorer och RTL-kretsar. Alla som varit inne i datahallen vet vad jag menar. 1 var nya hall, dit vi farhoppningsvis flyttat i hast, ska kylaggregat installeras far att f a ner tempea- turen till atminstone 20 grader. Nir maskinen konstruerades visste man inte vad en stack var far nagot. SJledes innehaller 22:an bara 2 st register och 3 indexregister. Ngon stackpekare finns inte varfar det uppstar vissa problem med subrutinanrop, avbrott etc. (Operationen "Hopp med lagring av terhoppsadress" lagrar aterhoppsadressen i en minnescell och barar kara i nsta cell.) Farsak allts inte att skiva nagra rekursiva procedurer i AL60L, om nagon nu skulla ha sdana interessen -- det r damt att misslyckas. Programvaran r det inga starre fel pa, bara man lr sig att anvinda den. Spraket Algol-6enius som ir en kombination av Algols struktur, (ungefir som Pascal) och Cobols dat- hantering r till vissa delar det bista som ag har provat pa . Till och med IB lir ha erknt att D22 var en konkurrent i barjan av 70-talet. Och det ir fortfarande en hel del system i drift, ett par lr knappast ha barat med avvecklingsplaner. sa det draer nog manga ar innan var maskin st6ngs av fr sista gangen och hamnar pa riktigt museum. Tills dess: "Kar s det ryker" som min gamla kund sa pa den tiden ag var preparatar p ett administrativt D22-system.