Preliminär handledning för Spexets rebusrally våren 2003

Uppdaterad 2003-05-07 Utskriftsvänlig version

Enar Åkered ber att få hälsa er välkomna till vårens rebusrally.

Innan vi startar ber vi att få dra er uppmärksamhet till några viktiga punkter. Även om ni deltagit förut, och läst tidigare handledningar, ber vi er att ni ändå läser denna handledning noga - handledningarna skiljer från rally till rally.

Vi kommer att färdas cirka en halv meter ovan smärre och större vägar i Östergötland. Marschhastigheten kommer att vara låg, eftersom ett rebusrally inte är någon hastighetstävlan. I stället är det allmänbildning, klurighet, uppmärksamhet och vanlig bonnatur som avgör resultatet. Det hela går inte ut på att skaffa sig poäng utan istället att undvika att få straffprickar. Färst prickar vid dagens slut vinner.

Denna handledning är preliminär. Den slutgiltiga handledningen kommer delas ut vid rebusrallyts start, och eventuella skillnader gentemot den här versionen kommer att vara tydligt markerade.

Start

Starten äger rum på parkeringen bakom A-huset på universitetsområdet i Linköping lördag 17 maj. Ert rallyekipage ska vara på plats och incheckat hos rallyledningen senast klockan 08.00, vid vite av tidsprickar.

Vid incheckningen kommer ni även att avkrävas en startavgift, samt betalning för eventuella beställda extrakartor, CD, samt betalning för rallysexan. I utbyte mot startavgiften får ni en så kallad boardingtallrik som ska placeras väl synlig i fordonets framruta.

För effektivitetens skull ska denna incheckning göras av en (1) representant för laget som ska ha jämna pengar med sig. Den exakta summan för varje lag kommer att framgå av http://www.lysator.liu.se/enar_akered/vt03/anmalda.html.

Efter incheckningen kommer rallyledningen att hålla en kort genomgång av reglerna. Alla lag kommer att tilldelas ett startkuvert, innehållande nödvändiga attiraljer, såsom en slutgiltig handledning att noga studera, pyssel att sysselsätta sig med, kassettband att lyssna på, standardiserad linjal att mäta med och karta att mäta på. Med kuvertet följer också en innehållsförteckning.

Vi ber er kontrollera att innehållet överensstämmer med innehållsförteckningen samt att ert säkerhetsbälte är fastspänt. Observera att okynnestutning är förbjuden under hela rallyt.

Rebusar

Nå, själva poängen med ett rebusrally är naturligtvis rebusarna.

Rallyvägen omfattar åtta kontroller, varav en utgörs av lunchkontrollen. Vid starten och vid varje kontroll utom den sista får ni en rebus vars lösning avgör var nästa kontroll befinner sig, inalles åtta rebusar.

Sex av rebusarna får ni i form av rebuslappar, som är märkta med R och en ordningssiffra, samt tre kontrollbokstäver. Kontrollbokstäverna är beviset på att ni varit vid rätt kontroll, och ska därför föras in tillsammans med den motiverade rebuslösningen på härför avsett svarskort.

Den initiala rebusen vid starten är en ljudrebus, och rebusen vid lunchkontrollen är en mer fysiskt påtaglig rebus. Till dessa hör inga kontrollbokstäver, men den motiverade lösningen ska ändå föras in på svarskortet.

Rebuslösningarna är unika på kartbladet.

Rebuslösning

Själva principerna bakom rebusarna och deras lösningar samt detaljerade regler för vad som är en giltig lösning hittas i en separat bilaga.

Skulle, gud förbjude, rebusen vara för svår att lösa, finns det hjälp att få. I startkuvertet finns ett så kallat hjälp- och nödkuvert att ta till. Genom att klippa upp motsvarande hjälprebus får ni en ny rebus, som inte nödvändigtvis är lättare, men åtminstone garanterat annorlunda. Hjälprebusen leder dock fram till samma lösning som den ordinarie rebusen. Till rebus R1 hör hjälprebusen märkt H1, som båda avgör var kontroll K1 är placerad, och så vidare.

Skulle ni gå bet även på hjälprebusen finns det en sista utväg. Spänn fast säkerhetsbältet, ta av er skorna, luta er framåt i sätena och klipp upp motsvarande nödlösning. Nödlösningen är den korrekta lösningen till rebusen, samt en angivelse av var på kartan lösningen finns. Om nödlösningen till exempel lyder "NÖDLÖSA (N19, Ö42)" betyder detta att rebuslösningen är Nödlösa, som hittas i närheten av skärningspunkten för nord-sydlinje 19 och öst-västlinje 42. Till rebus R1 hör nödlösningen märkt N1, och så vidare.

Här finns det tre särskilt viktiga punkter att observera:

Koordinatberäkning

När ni väl erhållit en rebuslösning ska ni genom en enklare matematisk operation erhålla ett koordinatpar samt en kontrollnyckel. Hur operationen mer exakt går till beskrivs på en separat koordinattabell, som ni får i startkuvertet.

Dessa koordinater anger var kontrollen är belägen i förhållande till första bokstaven i rebuslösningen.

För att vara helt exakt; mätningen sker med den utdelade linjalen från det sydvästra hörnet på begynnelsebokstaven i rebuslösningen. Med detta hörn avses det sydvästra hörnet på en rektangel som är orienterad parallellt med kartans svarta rutnät och precis omsluter begynnelsebokstaven.

Vid mätningen ska ni hamna inom 0,5 mm från en plats på kartan som överensstämmer med kontrollnyckeln.

Till skillnad från vad man skulle kunna tro, är det här alls inte särskilt krångligt i praktiken. Vi tar ett exempel:

Exempelmätning
Exempel: Rebuslösningen är Skogstorp. Koordinattabellen ger koordinaterna N46, Ö59, samt kontrollnyckel "förgreningen". Mät 46 mm norrut och 59 mm österut från S i Skogstorp, så kommer du mycket riktigt till en förgrening. Där är nästa kontroll!

Kontroller

Kontrollen består av en ungefär 30 cm hög träpinne, placerad någorlunda synlig inom 15 meter från den angivna punkten. På denna pinne finns rebuslappar, alternativt instruktioner från rallyledningen.

Ta bara en rebuslapp per lag. Det blir så dumt om de tar slut.

Det kan tänkas förekomma falska kontroller. Skulle sådana förekomma skulle de ligga minst 100 meter från den riktiga kontrollen. De skulle vara försedda med samma rebus som den riktiga kontrollen, men felaktiga kontrollbokstäver, vilket skulle föranleda prickbelastning.

Rallyväg

När man väl vet var nästa kontroll är belägen är det inte bara att åka dit. Man ska ta rätt väg också.

Korrekt rallyväg är den enligt kartan kortaste farbara vägen. Rallyvägen får inte passera utanför kartans kanter. Minsta väg som räknas som farbar är sådan väg som är ritad som två svarta linjer på kartan, det vill säga "Enskild bilväg" och vissa gator i tätbebyggt område. "Enskild sämre bilväg" räknas alltså inte som godkänd rallyväg. Notera att en väg inte behöver vara allmän väg, för att vara godkänd rallyväg. Tidigare körd rallyväg får inte köras igen i någondera riktningen, men får korsas och tangeras.

Överensstämmer inte kartan med verkligheten är den grundläggande principen att kartan gäller om inte rallyledningen meddelat annat. Dock ska trafikregler, förbudsskyltar och avspärrningar respekteras. Vad beträffar tilläggsskylten "Gäller ej fordon med tillstånd" ska rallyfordonet inte anses ha tillstånd, även om så skulle vara fallet. Bommar får ej passeras även om de skulle vara uppställda.

Om man oförhappandes inte kan fortsätta den väg man tänkt sig till nästa kontroll på grund av att man kommer till en förbudsskylt eller på kartan omarkerad bom, måste man mäta sig fram till en ny rallyväg. Dock mäter man inte om hela sträckan från förra kontrollen, utan man kör tillbaka till den närmast föregående förgrening där det är möjligt att på giltig rallyväg ta sig till kontrollen. Från denna punkt görs en ny mätning för att hitta den kortaste farbara vägen. Ingen del av den felaktigt körda icke farbara vägen räknas som körd rallyväg.

Rallyvägen börjar när ni kommer in på kartan och upphör inte förrän ni lämnar kartan, om inte rallyledningen meddelar annat.

Kör försiktigt även om det uppstår tidspress! Detta gäller särskilt på små vägar och vid bebyggelse. Var också särskilt försiktig vid kontrollerna, där det kan bli mycket folk och många fordon som ska manövrera på trånga ytor.

Tallriksplock

Längs rallyvägen har rallyledningen satt upp papperstallrikar, försedda med tre bokstäver ur det svenska alfabetet, A-Ö, inklusive Q och W. Tallrikarna sitter fullt synliga, åtminstone om man är uppmärksam. Ögon i nacken kan vara bra att ha. Tallrikarna ska observeras och deras bokstäver redovisas på rätt rad på svarskortet. Raden anger mellan vilka kontroller ni hittat plocket.

Tallriksplocken ska redovisas i korrekt inbördes ordning, dvs i den ordning man passerar dem (vilket ju inte nödvändigtvis är den ordning i vilken man får syn på dem).

Tallriksplock förekommer endast på vägar med 70 km/h eller lägre som maxhastighet.

Fotoplock

Den flitiga rallyledningen har också fotograferat längs rallyvägen, och delat ut fotografierna i startkuvertet. När ni första gången passerar den punkt på rallyvägen varifrån ett fotografi är taget (den så kallade F-punkten) antecknar ni fotografiets nummer på rätt rad på svarskortet. Fotografierna är tagna med högst måttliga mängder zoom från vägen eller vägkanten.

Fotoplocken ska redovisas i korrekt inbördes ordning, dvs i den ordning man passerar respektive F-punkt.

Fotoplock förekommer endast på vägar med 70 km/h eller lägre som maxhastighet.

Falska plock

Det är fullt möjligt att det förekommer falska tallriks- och fotoplock, som inte uppfyller villkoren ovan. Falska plock ger prickbelastning om de redovisas.

Falska plock förekommer endast på vägar med 70 km/h eller lägre som maxhastighet.

Lunchkontrollen

Vid ankomsten till lunchkontrollen ska vissa uppgifter lämnas in. Vilka dessa är anges på startkuvertets innehållsförteckning.

Under lunchen ska ett par smärre praktiska uppgifter lösas.

Vid lunchkontrollen finns grillmöjligheter. För att det inte ska uppstå trängsel är det bra om ni tar med er mat som inte tar alltför lång tid att grilla. Ösregnar det blir det förmodligen ingen grillning.

Från och med klockan 13.00 (TBI) har lagen tillgång till lunchrebusen, och eftermiddagskuverten börjar delas ut.

Prickbelastning

Det finns många sätt att skaffa sig prickbelastning på. Förutom prickar för felaktiga svar på pyssel och andra uppgifter kan man få prickar enligt följande tabell:

FörseelsePrickar
Klippt hjälp men ej nöd25
Klippt hjälp och nöd45
Klippt nöd men ej hjälp (dumt)45
Bristande rebusmotivering1-45
Felaktiga kontrollbokstäver45
Missat fotoplock10
Redovisat falskt fotoplock20
Missat tallriksplock5
Redovisat falskt tallriksplock10
Tidsprickarnormalt 1 per min (se nedan)

Dessutom kan rallyledningen få för sig att dela ut prickar (även negativa dylika) efter eget godtycke. Rallyledningen vill gärna uppmuntra till allehanda roliga tramsigheter från lagens sida.

Målgång

Målgång sker framåt eftermiddagen. På innehållsförteckningen i startkuvertet anges vad som ska lämnas in vid målgången.

Skulle ni bli tvungna att bryta rallyt tidigare måste detta meddelas rallyledningen.

VIKTIGA KLOCKSLAG

08.00Samling vid starten. Kort genomgång. Start. Sen ankomst ger tidsprickar.
09.00Starten stänger. Lag som kommer till starten efter denna tidpunkt tillåts ej starta. Om alla lag kommit till start, och kommit iväg innan klockan 09.00, stänger starten när det sista laget är iväg.
11.00Lunchkontrollen bemannas.
12.00Prickbelastning vid lunchkontrollen börjar.
13.00Lunchrebus och eftermiddagskuvert släpps.
14.00Lunchkontrollen dras in. 90 tidsprickar+max på praktiska prov för ej ankomna lag.
16.00Målet bemannas. Skulle ni komma tidigare får ni väl tvätta bilen eller baka en sockerkaka till rallyledningen.
17.00Prickbelastning börjar vid mål med 1 prick per påbörjad minut.
17.452 prickar per påbörjad minut.
18.154 prickar per påbörjad minut.
18.308 prickar per påbörjad minut.
19.00Målet stänger. Lag som inkommer efter detta klockslag diskvalificeras om inte ett fullgott skäl till den sena ankomsten kan ges. Problem med bilen kan räknas som fullgott skäl.

Segrare och nästa rallys arrangörer

Det lag som samlat på sig färst prickar vinner, och får äran att arrangera rallyt HT03. Skulle det vara så att det segrande laget arrangerade rallyt HT02 (dvs Öset Luhring) eller VT02 (dvs Så att säga) går dock arrangörsskapet till andrapristagaren. Skulle även andrapristagaren ha arrangerat något av de båda senaste rallyna, är det tredjepristagaren (i det här läget känd som sura trean) som får nöjet att arrangera nästa rally.

På samma sätt undslipper utlänska lag att arrangera rallyt HT03, om de inte absolut vill. Skulle de ändå vilja arrangera rallyt måste det förläggas till Östergötland. Som utlänskt lag räknas lag som till större delen är mantalsskrivet utanför Östergötland.

Övriga priser

Så vitt Enar Åkered vet finns följande vandringspriser i omlopp:

Ständiga tvåanprisetTilldelas andrapristagaren.
Sura treanTilldelas tredjepristagaren om denne måste lägga rallyt. Förvaltas i annat fall av läggarlaget.
MittenprisetTilldelas det lag som kommer i mitten av fältet. Om detta inte är unikt bestämt på grund av att antalet lag är jämnt tilldelas priset det av de mittre lagen vars fordon mest liknar en deSoto '57. Om detta inte kan fastställas avgörs frågan genom straffsparkar.
Bästa småbilTilldelas bästa icke-buss.
BlåbärsprisetTilldelas bästa nykomlingslag, det vill säga det bäst placerade laget som till större delen består av personer som inte åkt rally tidigare.
StilprisetTilldelas det i rallyledningens ögon stiligaste laget.
Priset till bästa utlänska lag (a.k.a. The Blob)Tilldelas det bäst placerade utlänska laget. Som utlänskt lag räknas lag som till mer än hälften består av personer skrivna utanför Östergötland.
BackprisetTilldelas det lag som med sitt fordonsekipage stått för det i rallyledningens ögon mest anmärkningsvärda missödet under rallyt.
RebusprisetTilldelas det lag som ådragit sig färst prickar totalt vad beträffar rebuslösning.

De lag som förvaltar något av dessa priser ombedes lämna in detta vid start. Skulle någon förvalta något som denne anser vara ett vandringspris men som inte finns i listan ovan, går det bra att lämna in även detta.

Utrustning

För ett framgångsrikt rallydeltagande krävs det en smärre uppsjö av attiraljer. Här är en grundläggande utrustningslista:

Nödvändigt

Bra att ha

Otillåten utrustning

Det är inte tillåtet att ta hjälp av datorer vid utförandet av rallyt. Telefon är heller inte ett tillåtet hjälpmedel, utom för att kontakta rallyledningen.

Utomstående hjälp

Det är tillåtet att ta hjälp av utomstående, till exempel att fråga godtyckliga förbipasserande om hjälp med pysslen. Dock ser rallyledningen gärna att lagen härvid använder sitt goda omdöme och sportsmannaanda och kanske avstår från att ta en omväg förbi kommunbiblioteket i Utanmåla, även om man har tid över.

Rallysexa

Linköpings Studentspex anordnar på rallydagens kväll en rallysexa, där mat och dryck kan intas och där resultaten presenteras och prisutdelning sker.

Nytt för i år, ett koncept importerat direkt från Åre, är att festligheterna kommer att starta direkt efter rallyt med en After Rally! Ett gyllene tillfälle att slappna av med en öl eller två, skrävla om dagens bravader och träffa nya trevliga människor. Lösningar på förmiddagens uppgifter kommer att finnas anslagna, och så snart alla lag gått i mål kommer även eftermiddagens uppgifter upp.

Rallyledningen

Rallyledningen (i form av Eric Hampusgård) kan nås på telefon 0733-159238 eller epost purjo@lysator.liu.se.

Under rallydagen kommer rallyledningen att vara nåbar på mobiltelefonnummer som meddelas senare.

Till sist

Er rallyledning hoppas att ni ska få ett trevligt rally, och att ni snart kommer att åka med oss igen.

Kör så det luktar!