Rebusrally våren 2001

Senast ändrad den 15:e maj 2001.

Enar Åkered ber att få hälsa er välkomna och noterar att eftersom ordningstal börjar med ett (1) är detta det tredje millenniets allra första rebusrally [iallafall i Linköping]. Det är dessutom det 31:a rebusrallyt sedan starten VT86, den gången arrangerat av Rebussen (som är anmälda till start även i år). Nog om detta.

Även om ni deltagit förut och läst tidigare PM, ber vi er att ni ändå läser just detta noga - de skiljer sig nämligen från rally till rally.

Vi kommer att färdas på vägar i Östergötland, huvudsakligen på ett område som avbildas på en särskild "Gröna kartan". Marschhastigheten bör vara låg, eftersom ett rebusrally inte är någon hastighetstävlan. I stället är det lagets förråd av sådant som allmänbildning, klurighet och uppmärksamhet som avgör resultatet. Det hela går inte ut på att skaffa sig poäng utan istället att undvika att få straffprickar. Färst prickar vid dagens slut vinner.

Rallyts anatomi

Rallyt kan sägas vara ett cykliskt förlopp om åtta cykler. En cykel kan delas upp i följande delmoment:
  • En rebus löses.
  • Utifrån rebuslösningen beräknas läget på nästa kontroll.
  • Den väg man ska ta sig dit på mätes upp.
  • Den uppmätta vägen åkes med ögonen öppna.
  • Väl vid nästa kontroll fås nästa rebus och en ny cykel påbörjas. Kontrollbokstäverna som finns på samma ställe skall skrivas upp på redovisningslappen.
Verkade det svårt? Vid starten fås en (ljud)rebus, (R1). Med hjälp av lösningen till denna kan man räkna fram var kontroll 1 (K1) ligger. Vid K1 hittar man R2, och så fortsätter det. Observera dock att vid K4 får man bara instruktioner om hur man tar sig till lunchplatsen, och där ges sedan lunchrebusen (R5). Pss ger sista kontrollen, K8, givetvis ingen ny rebus utan bara instruktion om hur man tar sig till mål.

Start

Starten äger rum på parkeringen bakom A-huset vid Linköpings Universitet lördag 19 maj. Ert rallyekipage ska vara på plats och incheckat hos rallyledningen senast klockan 08.00, vid vite av tidsprickar.

Vid incheckningen kommer ni att avkrävas en startavgift, en festavgift (för de som tänker gå på sexan, se (långt) nedan)), och ett mobiltelefonnummer. I utbyte får ni en tjusig och praktisk boardingtallrik.

Startavgiften är 250 kr + 80 kr per extra karta + 10 kr för de som beställt ljudrebusen på CD. Man betalar för sexan samtidigt (150 kr per person). Jämna pengar är bra! Ojämna pengar är OBRA!

Efter incheckningen kommer rallyledningen att hålla en kort genomgång av reglerna. De rallyfordon som under denna genomgång dels är olåsta och dels har boardingtallriken placerad väl synligt i framrutan kommer att förlänas ett startkuvert. Detta kommer att innehålla diverse nödvändiga attiraljer, såsom en slutgiltig handledning att noga studera, pyssel att sysselsätta sig med, kassettband (och CD, om sådan är beställd) att lyssna på, standardiserad linjal att mäta med och karta att mäta på. Med kuvertet följer också en innehållsförteckning. Smarta lag kontrollerar, innan de lämnar starten, att innehållsförteckningen stämmer överens med innehållet.

Rebusar

Sex av rebusarna (R2-R4, R6-R8) får ni i form av rebuslappar, som är märkta med R och en ordningssiffra, samt tre kontrollbokstäver. Kontrollbokstäverna är beviset på att ni varit vid rätt kontroll, och ska därför föras in tillsammans med den motiverade rebuslösningen på härför avsett svarskort.

Kontrollbokstäverna är för paret Rn-Kn, dvs när man kommer till K1 får man kanske KLF som kontrollbokstäver och då ska dessa skrivas in för R1, inte för R2 vilket kan vara lätt att tro eftersom man får R2 vid K1 (allt för att förvilla). Fyller man i fel är inte detta hela världen, men man har ingen ruta över när man kommer till K4 (vid lunch) och får NXÖ att fylla i någonstans. Glömmer man att fylla i dessa (eftersom rutorna är slut) får man direkt 45 prickar och det är både dumt och synd.

R1 vid starten är en ljudrebus och rebusen vid lunchkontrollen är även den någon icke-textuell rebus. Till dessa hör inga kontrollbokstäver, men den motiverade lösningen ska ändå föras in på svarskortet.

De som i god tid (en vecka innan start) meddelat Enar Åkered att de vill ha sin ljudrebus och eventuellt övrigt ljudrelaterat rallymaterial på bränd CD kommer få det. Alla lag får en kassett med samma material, även de som beställt CD, ty ibland tycker inte vissa CD-spelare om vissa hembrända skivor.

Rebuslösning

Själva principerna bakom rebuslösning kan hittas på diverse webplatser, tex på Purjos rebussida.

Skulle, gud förbjude, rebusen vara för svår att lösa, finns det hjälp att få. I startkuvertet finns ett så kallat hjälp- och nödkuvert att ta till. Genom att klippa upp motsvarande hjälprebus får ni en ny rebus, som inte nödvändigtvis är lättare, men åtminstone garanterat är annorlunda. Hjälprebusen har i detta rally samma lösning som ursprungsrebusen.

Skulle ni gå bet även på hjälprebusen finns det en sista utväg. Plocka fram saxen och klipp upp motsvarande nödlösning. Nödlösningen är den korrekta lösningen till den ursprungliga rebusen, samt en angivelse av var på kartan lösningen finns. Om nödlösningen till exempel lyder "NÖDLÖSA (42, 19)" betyder detta att den urspungliga rebuslösningen är Nödlösa, som hittas i närheten av skärningspunkten för öst-västlinje 42 och nord-sydlinje 19.

Till rebus R1 hör hjälprebusen H1 och nödlösning N1, och så vidare.

Här finns det tre särskilt viktiga punkter att observera:

  • En rebuslösning anger inte direkt placeringen av nästa kontroll, utan kontrollens kartkoordinater beräknas enligt en särskild procedur (se nedan). Detta gäller även naturligtvis också om ni erhållit rebuslösningen genom att klippa upp nödlösningen.
  • Även om ni tar till hjälprebus eller nödlösning ska ni fortfarande föra in kontrollbokstäverna från den ursprungliga rebuslappen på svarskortet, som bevis på att ni varit vid rätt kontroll.
  • Var aktsam om hjälp- och nödkuvertet. Det ska lämnas in vid målgång och ligger till grund för beräkningen av straffprickar. Ett förlorat kuvert leder till maximal prickbelastning.

Koordinatberäkning

När ni väl erhållit en rebuslösning ska ni genom en enklare matematisk operation erhålla ett koordinatpar samt en kontrollnyckel. Hur operationen mer exakt går till beskrivs på en separat koordinattabell, som ni får i startkuvertet.

Dessa koordinater anger var kontrollen är belägen i förhållande till första bokstaven i rebuslösningen.

För att vara helt exakt; mätningen sker med den utdelade linjalen från det sydvästra hörnet på begynnelsebokstaven i rebuslösningen. Med detta hörn avses det sydvästra hörnet på en rektangel som är orienterad parallellt med kartans svarta rutnät och precis omsluter begynnelsebokstaven.

Vid mätningen ska ni hamna inom 0,5 mm från en plats på kartan som överensstämmer med kontrollnyckeln. Kontrollera att kontrollnyckeln verkligen finns markerad på kartan. Finns den inte har ni troligen löst eller räknat fel.

Till skillnad från vad man skulle kunna tro, är det här alls inte särskilt krångligt i praktiken. Vi tar ett exempel:

Exempelmätning
Exempel: Rebuslösningen är Skogstorp. Koordinattabellen ger koordinaterna N46, Ö59, samt kontrollnyckel "förgreningen". Mät 46 mm norrut och 59 mm österut från S i Skogstorp, så kommer du mycket riktigt till en förgrening. Där är nästa kontroll!

Kontroller

Kontrollen består av en ungefär 40 cm hög träpinne, placerad någorlunda synlig inom 15 meter från den angivna punkten. På denna pinne finns rebuslappar, alternativt instruktioner från rallyledningen.

Ta bara en rebuslapp per lag. Det blir så dumt om de tar slut.

Det kan tänkas förekomma falska kontroller. Skulle sådana förekomma skulle de ligga minst 100 meter från den riktiga kontrollen. De skulle vara försedda med samma rebus som den riktiga kontrollen, men felaktiga kontrollbokstäver, vilket skulle föranleda prickbelastning.

Rallyväg

När man väl vet var nästa kontroll är belägen är det inte bara att åka dit. Man ska ta rätt väg också.

Korrekt rallyväg är den enligt kartan kortaste farbara vägen. Rallyvägen får inte passera utanför kartans kanter. Minsta väg som räknas som farbar är sådan väg som är ritad som två svarta linjer på kartan, det vill säga "Enskild bilväg" och vissa gator i tätbebyggt område. "Enskild sämre bilväg" räknas alltså inte som godkänd rallyväg. Tidigare körd rallyväg får inte köras igen i någondera riktningen, men får (tex i en korsning) korsas [X] och tangeras [)(].

Överensstämmer inte kartan med verkligheten är den grundläggande principen att kartan gäller om inte rallyledningen meddelat annat. Dock ska trafikregler, förbudsskyltar och avspärrningar respekteras. Vad beträffar tilläggsskylten "Gäller ej fordon med tillstånd" ska rallyfordonet inte anses ha tillstånd, även om så skulle vara fallet. Bommar får ej passeras även om de skulle vara uppställda, undantaget järnvägsbommar (som alltså får passeras, om de är uppställda).

Om man oförhappandes inte kan fortsätta den väg man tänkt sig till nästa kontroll på grund av att man kommer till en förbudsskylt eller på kartan omarkerad bom, måste man mäta sig fram till en ny rallyväg. Dock mäter man inte om hela sträckan från förra kontrollen, utan man kör tillbaka till den närmast föregående förgrening där det är möjligt att på giltig rallyväg ta sig till kontrollen. Från denna punkt görs en ny mätning för att hitta den kortaste farbara vägen. Ingen del av den felaktigt körda icke farbara vägen räknas som körd rallyväg.

Rallyvägen börjar när ni kommer in på kartan och upphör inte förrän ni lämnar den, om inte rallyledningen meddelar annat.

Kör försiktigt även om det uppstår tidspress! Detta gäller särskilt på små vägar och vid bebyggelse. Var också särskilt försiktig vid kontrollerna, där det kan bli mycket folk som yrar omkring och många fordon som ska manövrera på trånga ytor.

Tallriksplock

Längs rallyvägen har rallyledningen satt upp papperstallrikar, försedda med tre bokstäver ur det svenska alfabetet, A-Ö, inklusive B, Q och W. Tallrikarna sitter fullt synliga, åtminstone om man är uppmärksam. Ögon i nacken kan vara bra att ha. Tallrikarna ska observeras och deras bokstäver redovisas på rätt rad på svarskortet. Raden anger mellan vilka kontroller ni hittat plocket. Tallriksplocken ska givetvis redovisas i korrekt inbördes ordning.

Tallriksplock förekommer endast på vägar med 70 km/h eller lägre som maxhastighet.

Fotoplock

Den flitiga rallyledningen har också fotograferat längs rallyvägen, och delat ut fotografierna i startkuvertet. När ni första gången passerar den punkt på rallyvägen varifrån ett fotografi är taget antecknar ni fotografiets nummer på rätt rad på svarskortet. Fotoplocken ska redovisas i korrekt inbördes ordning.

Alla fotografier är tagna från (stående med fötterna på) vägbanan och utan zoom. Om verkligheten ändrats, till exempel genom att saker tillkommit eller flyttats undan, räknas fotot ändå som ett giltigt fotoplock och ska redovisas. Är ni osäkra på i vilken ordning två foton är tagna; gå ur bilen och ställ er på vägen där respektive foto är taget och ni skall finna ordningen dem emellan.

Fotoplock förekommer endast på vägar med 70 km/h eller lägre som maxhastighet.

Falska plock

Det är fullt möjligt att det förekommer falska tallriks- och fotoplock, som inte uppfyller villkoren ovan. Falska plock ger prickbelastning om de redovisas.

Falska plock förekommer endast på vägar med 70 km/h eller lägre som maxhastighet.

Lunchkontrollen

Vid ankomsten till lunchkontrollen ska vissa uppgifter lämnas in. Vilka dessa är anges på startkuvertets innehållsförteckning.

Vid lunchkontrollen finns grillmöjligheter. För att det inte ska uppstå trängsel är det bra om ni tar med er mat som inte tar alltför lång tid att grilla. Ösregnar det blir det förmodligen ingen grillning.

Från och med klockan 13.30 har lagen tillgång till lunchrebusen, och eftermiddagskuverten börjar delas ut. Laget får inte eftermiddagskuvertet förrän alla delarna i lunchkuvertet redovisats.

Prickbelastning

Det finns många sätt att skaffa sig prickbelastning på. Förutom prickar för felaktiga svar på pyssel och andra uppgifter kan man få prickar enligt följande tabell:

Förseelse Prickar
Klippt hjälp men ej nöd 25
Klippt hjälp och nöd 45
Klippt nöd men ej hjälp (dumt) 45
Bristande rebusmotivering 1-45
Felaktiga kontrollbokstäver 45
Missat fotoplock 10
Redovisat falskt fotoplock 20
Missat tallriksplock 5
Redovisat falskt tallriksplock 10
Tidsprickar normalt 1 per min (se nedan)
Vårdslöshet i trafik, okynnestutning många

Dessutom kan rallyledningen få för sig att dela ut prickar (även negativa dylika) efter eget godtycke.

Målgång

Målgång sker på kartan för att undvika stressad körning vid tidsbrist. Målets koordinater anges vid K8. På innehållsförteckningen i startkuvertet anges vad som ska lämnas in vid målgången. På innehållsförteckningen i eftermiddagskuvertet anges fler saker som också ska lämnas in vid målgången!

Skulle ni bli tvungna att bryta rallyt tidigare måste detta meddelas rallyledningen.

Viktiga klockslag

08.00 Samling vid starten. Kort genomgång. Start. Sen ankomst ger tidsprickar.
09.00 Starten stänger. Lag som kommer till starten efter denna tidpunkt tillåts ej starta.
10.30 (c:a) Lunchkontrollen bemannas.
12.30 Prickbelastning vid lunchkontrollen börjar med 1 prick per påbörjad minut.
13.30 Lunchrebusen släpps.
14.30 Lunchkontrollen dras in. 120 tidsprickar för ej ankomna lag. Max lunchpysselprickar för lag som ej lämnat in.
16.00 (c:a) Målet bemannas.
17.30 Prickbelastning börjar vid mål med 1 prick per påbörjad minut.
18.15 2 prickar per påbörjad minut.
18.45 4 prickar per påbörjad minut.
19.00 8 prickar per påbörjad minut.
19.30 Målet stänger. Lag som inkommer efter detta klockslag diskvalificeras om inte ett fullgott skäl till den sena ankomsten kan ges. Problem med bilen kan räknas som fullgott skäl.
19.30 Rallysexan börjar.

Segrare och nästa rallys arrangörer

Det lag som samlat på sig färst prickar vinner, och får äran att arrangera rallyt HT01. Skulle det vara så att det segrande laget arrangerade rallyt HT00 (det vill säga Dagugglorna) eller VT00 (det vill säga Så att säga) går dock arrangörsskapet till andrapristagaren. Skulle även andrapristagaren ha arrangerat något av de båda senaste rallyna, är det i sista hand tredjepristagaren (i det här läget känd som sura trean) som får nöjet att arrangera nästa rally.

Undantag ges även för Utlänska ekipage, dvs lag där hälften (eller fler) av medlemmarna är mantalsskrivna i annat län än Östergötland (tex ett lag från Hällefors). Skulle ett utlänskt lag placera sig så att de stå i tur att arrangera nästa rally får de avsäga sig detta åtagande av bekvämlighetsskäl. Om de accepterar att arrangera rallyt skall detta ändå förläggas i Östergötland.

Övriga priser

Så vitt Enar Åkered vet finns följande vandringspriser i omlopp:

Den ständiga tvåan Tilldelas andrapristagaren. Mötet (dvs deltagarna på rallysexan) beslutar om man måste ha kommit på andra plats tidigare för att tilldelas priset.
Sura trean Tilldelas tredjepristagaren om denne måste lägga rallyt. Förvaltas i annat fall av läggarlaget.
Mittenpriset Tilldelas det lag som kommer i mitten av fältet. Om detta inte är unikt bestämt på grund av att antalet lag är jämnt tilldelas priset det av de mittre lagen vars fordon mest liknar en De Soto '57. Om detta inte kan fastställas avgörs frågan genom straffsparkar.
Bästa småbil Tilldelas bästa icke-buss, mini-VAN eller SUV.
Blåbärspriset Tilldelas bästa nykomlingslag, det vill säga det bäst placerade laget som till större delen består av personer som inte åkt rally tidigare.
Stilpriset Tilldelas det i rallyledningens ögon stiligaste laget.
Priset till bästa utlänska farkost (a.k.a. The Blob) Tilldelas det bästa laget som, vad gäller fler än hälften av deltagarna, inte kommer från Östergötland.
Rebuspriset Tilldelas det lag som ådragit sig färst rebusprickar, inklusive eventuella stjälprebusar.

De lag som förvaltar något av dessa priser ombedes lämna in detta vid start. Skulle någon förvalta något som denne anser vara ett vandringspris men som inte finns i listan ovan, går det bra att lämna in även detta.

Utrustning

För ett framgångsrikt rallydeltagande krävs det en smärre uppsjö av attiraljer. Här är en grundläggande utrustningslista:

Nödvändigt
Automobil, omnibus eller annat motorfordon som inte är orimligt stort (maxhöjd 3.5 m samt med plats för 9 personer (chauffören inräknat), bland annat).
Vandringspris som man förvaltat
Sax
Penna, radergummi och papper
Knappnålar och sytråd, alternativt stickpassare eller kartmätare
Start- och festavgift
Nalle (hård, numret ska lämnas till rallyledningen vid start)
Klocka
Kassettbandspelare
TEFYMA eller liknande tabellverk
Bra att ha
Kartunderlägg
Räknedosa
Synonymordbok eller ordlista
Almanacka
Allmänbildning eller uppslagsverk
Matsäck och sittunderlag.
Peppar, salt och styckarkniv (till grillningen).
Nalle (mjuk), CD-spelare
Allmän bråte. Allt som man tror sig ha nytta av är tillåten utrustning, med undantag av vad som nämns nedan.

Otillåten utrustning

Det är inte tillåtet att ha med sig eller använda sig av dator eller liknande informationsbärande elektronisk utrustning. Det är inte tillåtet att använda sig av telefon annat än för att kontakta rallyledningen.

Rallysexa

Efter rallyt ordnar styrelsen för Linköpings Studentspex mycket vänligt en rallysexa där resultaten och facit kommer att redovisas. Årstidens sexa kommer att tilldraga sig närmare midnatt, men vi kommer ändå att vara i Zenit (mitt emot Origo på Campus Valla). Sexan startar kl.19.30 och kostar 150 kr per person (dryck tillkommer). Man betalar sexan tillsammans med startavgiften (med jämna pengar!).

Rallyledningen

Under rallydagen kan rallyledningen nås på följande telefonnummer:

Eric Hampusgård 0708-359238
Måns Månsson 0707-361367

Till sist

Er rallyledning hoppas att ni ska få ett trevligt rally, och att ni snart kommer att åka med oss igen.

Kör så det ryker! [Yr så det kröker?]



Sidan ändrades senast den 15:e maj 2001,
av Jörgen Ahlberg eru-at-lysator.liu.se.