Lysator går under jorden Lars Aronsson Lysator har under en längre tid lidit av inaktivitet. De gamla DataSAABarna har stått stilla och det verkar inte som om medlemmarna rört sig så mycket heller. Att den stora aktiviteten under 1970-talet mer eller mindre dog ut, berodde bl.a. på några lokalbyten och bildandet av företaget ConText Vision. Under våren har Lysator än en gång tvingats byta lokal, men, till skillnad från tidigare, verkar föreningen inte ha mattats av flytten; snarare tvärt om. Det var i vintras, vi först fick det dystra beskedet att Lysator skulle mista sin stora, fina lokal i B-huset. Anledningen var den svåra lokalbristen, som råder på Universitetet. Först såg det ut som om loppet var kört och från vissa håll framfördes åsikten att det var dags att lägga ner Lysator. Efter flera turer lyckades vi emellertid få tag i en ny lokal. Den nya lokalen ligger i källaren under ingång 29, d.v.s. så långt ner i B-huset man kan komma. Lokalen var tidigare möbelförråd för Datavetenskapliga institutionen, IDA, och är inte alls lika stor som den gamla. Den har också, p.g.a. sitt läge, en mycket ovanlig form, som knappast låter sig beskrivas, utan som bör upplevas. I samband med flytten blev vi tvugna att göra oss med en del museala datorer, som Lysator samlat på sig under åren. Vi hade först hoppats på att Östergötlands Länsmuseum skulle vara intresserade att överta dessa, eftersom de är tillverkade av DataSAAB här i Linköping. Men länsmuseet hänvisade till sin egen lokalbrist och tackade därför nej. Lyckligtvis var Ericsson Information Systems (som köpte upp DataSAAB i mitten av 1970-talet) mer intresserade och övertog, tillsammans med Tekniska Museet i Stockholm, ett urval av de gamla mastodonterna. De som blev över kommer förmodligen att skrotas. När vi väl fått ut de gamla datorerna ur vårt förråd (ett skyddsrum) kunde vi börja flytta över IDAs möbler dit in. Arbetet med att rusta den nya lokalen är just nu i full gång. ISY, som ägde vår gamla lokal, har lovat hjälpa oss dra in elkraft och belysning och av byggnadsstyrelsen har vi fått färg till väggarna. Förhoppningsvis kommer nästa nummer av GARB att innehålla ett utförligt bildreportage från invigningen av den nya lokalen.