AKTlVlTETER Som de flest kanske har sig bekant har aktiviteten inom Lysator varit tämligen låg under det senaste året. Orsakerna till detta är inte helt klara -- det har t o m påståtts att teknologerna blivit mer intresserade av studierna än av fritidsysselsättningar! Fan tro't! Under hösten har emellertid föreningen fått upp ångan och vi har satt igång med ett par tämligen ambitiösa projekt. 1. * UNlX p D22 * Som ni väl vet har Lysator ett åbäke till D22:a i sin ägo Detta åbäke äter normalt kort (d.v.s. under 0S-23). Missnöjda med detta förhållande har en grupp optimistiska Lysator-medlemmar kastat sig över tanken att få upp en fungerande UNIX på D22. UNlX lär ju vara flyttbart. En UNlX-interest group har bildats och ett antal SIG:s (Special lnterest Groups) instiftats. För nuvarande arbetar en grupp med att hacka om PCC:n (Portable C-Compiler) så att den genererar kod för D22. En annan grupp konstruerar en assembler som ska äta koden som PCC:n genererar. Dessutom planeras en länkare som ska länka programmen från assemblern som assemblerar programmen som PCC:n ger ifrån sig (Katten på råttan, råtta på repet, repet på slaktarn, osv). Andra SIG:s jobbar med en stand-alone monitor for D22 (nå't i stil med MIKBUG), åter andra försöker sitta sig in i hur UNlX-kerneln är konstruerad. Allt detta jobb utförs på MAI s UNIX-system, som välvilligt ställts till förfogande för detta projekt 2 * UNIX spinoffs * En intressant uppföljare till UNIX/22-projektet är ett Adventure-projekt som hållit på och småjäst en längre tid i föreningen. Jäsningen har i första hand utförts av Göran Karlsson och Bernt Nilsson, som berättar om projektet på annan plats i GARB. Andra idéer till spinoffs är KOMIX ett KOM, vad annars? Om Lysator väljer att stödja SOFTNET på något vis kunde detta vara av intresse. ADA helt vild ide! Det finns en ADA skriven i C för en VAX. Den har visst skrivits vid York University och Luleå sägs arbeta med att flytta den till NORD-500. Den distribueras till universitet och non-kommersiella institutioner. Nog borde vi kunna få upp en ADA på D22:an, eller hur? LISP Åff kåås! Lysator är ju känt för att ha Lisp på alla sina maskiner (vi har t.o.m. en Lisp på D21 - slå det den som kan!). Naturligtvis måste vi ha en LISP på D22 under UNIX! EMACS ett måste! Det går inte att programmera annars! Helst en riktig EMACS. SCAME är ju ett lossage av SOS-format! (SOSsage?) Såvitt vi har oss bekant finns ingen SlG som sysslar med dessa spinoffs för tillfället. Är du intresserad av något så hör gärna av dig.